امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بنادر مازندران لنگرگاه ذرت‌های آلوده/محموله‌های فاسد روی میز قضا

ساری- انبارهای بنادر مازندران به محل دپوی نهاده و ذرت‌های فاسد و آلوده‌ای تبدیل شده که به دلیل ترک فعل بخش‌های مختلف، قابلیت مصرف دامی را از دست داده اند.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: دپوی ۷ هزار تن ذرت فاسد آلوده در انبارهای بنادر امیرآباد و نوشهر در حالی است که مرغداران و دامداران برای تأمین نهاده‌ها با چالش‌های زیادی روبرو هستند و گاه آن را با قیمت چند برابری در بازار آزاد و سیاه خریداری می‌کنند.

کمبود و گرانی نهاده همواره پاشنه آشیل برای صنعت دام و طیور در مازندران به شمار می‌رود و در گرانی قیمت مرغ و یا به کشتار بردن دام‌ها تأثیر بسیار زیادی داشته است.

سفر غیر منتظره و بازدید سرزده رئیس قوه قضائیه از بنادر مازندران از زخم کهنه ای سر بر داشت که معضل همیشگی به شمار می‌رود، نهاده در انبار و دامدار در بیرون سرگردان. فقط در بندر امیرآباد ۲۹۰۰ تن ذرت آلوده وجود دارد. نهاده‌هایی که نه می‌توان دور ریخت و نه می‌توان آن به عنوان خوراک دام و طیور استفاده کرد.

ورود دستگاه قضا به معضل محموله‌های فاسد در بنادر

رئیس دستگاه قوه قضائیه در بازدید از انبارهای بنادر امیرآباد و نوشهر با انتقاد از وضعیت بسیار نابسامان دپو و فاسد شدن نهاده و محموله‌های فاسد آن را از جهات مختلف موجب ضرر و زیان دانست و گفت: علاوه بر ضررهای مادی به واسطه تخصیص ارز برای واردات یا هزینه‌هایی که برای معدوم سازی آن صرف می‌شود وجود محموله ای فاسد سبب سرایت به سایر محموله‌های موجود در انبار می‌شود.

حجت الاسلام محسنی اژه ای برای ترخیص محموله‌های فاسد در بنادر مازندران ضرب الاجل تعیین کرد و بعد از این سفر متولیان امر دست به کار شدند و نسبت به ترخیص محموله‌های فاسد اقدام کردند.

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به یکی از روندهای آسیب‌زا و دارای اِشکال در امر ورود و خروج کالاها به بنادر که سبب ماندگاری بالای آنها و به تبع آنها فساد یا متروکه شدنشان می‌شود، گفت: چرا اجازه داده می‌شود که مالکیت کالاهای موجود در انبارهای بنادر، دائماً دست به دست شود تا از این طریق، بهانه و زمینه‌ای برای ماندگاری بیش از موعد کالاها در انبارهای بنادر فراهم آید؟ چنانچه از ابتدای ورود کالاها به بنادر، ضمانت‌های مقتضی از صاحبان کالاها اخذ گردد، دیگر شاهد سهولت در تعویض مکرر مالکیت آنها نخواهیم بود.

تخلیه ذرت‌های آلوده در امیرآباد

محموله ۲۹۰۰ تنی ذرت آلوده در بندر امیرآباد با پیگیری دستگاه قضائی از بندر امیرآباد ترخیص و تخلیه شد. حجت الاسلام صادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه ۴۸ ساعت پس از سفر رئیس قوه قضائیه نسبت به ترخیص و تخلیه محموله ذرت آلوده از بندر امیر آباد اقدام شده است گفت برای تعیین تکلیف کالاهای رسوب شده در بنادر مقرر شد که جلسه ویژه ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه محموله ۲۹۰۰ تنی ذرت آلوده با اعلام دانشگاه علوم پزشکی و استاندارد قابلیت مصرف دامی نداشت با صدور مجوز برای مصارف صنعتی و الکل سازی به مقصد شرکت حمل شد وی در عین حال پس از تشکیل پرونده برای مدیران متخلف که با ترک فعل زمینه‌ساز تضییع حقوق بیت المال شدند، خبر داد.

در بندر نوشهر علاوه بر محموله‌های فاسد، وجود ۱۰ هزار تن روغن خوراکی و خودروهای لوکس ظرفیت انبارش این بندر را کم کرده است و به دغدغه فراروی متولیان امر تبدیل شده است. بازدید رئیس قوه قضائیه از این بندر نیز سبب شد تا محموله‌های فاسد و مانده در انبارهای آن تعیین تکلیف شود چرا که به دلیل وجود این محموله‌ها ظرفیت انبارش بندر کاهش یافته است.

بنادر مازندران لنگرگاه ذرت‌های آلوده/محموله‌های فاسد روی میز قضا

دلیل توقیف خودروهای لوکس در انبار گمرک نوشهر

سعید کیاکجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران درباره وجود شرایط و دستگاه خودروی لوکس در انبار گمرکات این شهر دلیل توقیف آن را اجرای قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی سفر کرده گفت بخشی از خودروها نیز به دلیل بدهکاری مالیاتی صاحبان خودرو توقیف شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دپوی ۱۰ هزار تن روغن اظهار داشت تاکنون نسبت به تعیین تکلیف ۵ هزار تومان و تخلیه آن اقدام شده است.

روند ترخیص و بارگیری کالاهای اساسی و روغن خام در بندر نوشهر از چند روز پیش از سر گرفته شد و تعیین تکلیف محموله پنج هزار تنی انجام شده است. همچنین سعید نیک نفس ناظر گمرکات مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از تخلیه و بارگیری ۱۱۰۰ تن روغن خام نباشد شده از گمرک ناشر خبر داد و گفت: روند ترخیص پنج هزار تن روغن مانده از پنجشنبه گذشته آغاز شد و به سمت انبارهای هدف داخلی کشور در حال انجام است.

وی گفت: محموله پنج هزار تنی روغن آفتابگردان توسط شرکت بازرگانی دولتی و با دریافت مجوز سلامت بهداشت از سازمان استاندارد در بندر ذخیره شده بود.

دپوی انواع کالاها و نهاده‌های اساسی در بنادر مازندران مسئله امروز و دیروز نیست بلکه سال‌های سال این رویه ادامه دارد این وضعیت در حالی است که فعالان صنعت دام و طیور نور برای تأمین نهاده‌ها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکل کمبود نهاده سبب شده تا دامداران طی سال‌های اخیر شمار زیادی از دام‌های خود را روانه کشتارگاه کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا