امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جهاد سازندگی منحل شد نه ادغام

سعادت معاون فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به بیان توضیحاتی درباره انحلال جهاد سازندگی و تشکیل شورای جهاد سازندگی با هدف رسیدگی به روستاهای محروم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی سید وحید سعادت معاون فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در برنامه زنده تهران ۲۰ با عنوان “جهادی برای سازندگی” گفت: بحث ادغام جهاد سازندگی در واقع به معنی انحلال آن است. اقدامات جهاد سازندگی کاملاً با وزارت جهاد کشاورزی متفاوت است و ادغام این دو به معنی انحلال جهاد سازندگی بود.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: جهاد سازندگی به روستاها در مناطق محروم رسیدگی می‌کرد. یک نهاد اختصاصی خدمت رسان به روستاها بود که این نهاد را از بین بردیم.

سعادت توضیح داد: جهاد سازندگی نرم افزاری بود که امام خمینی آن را شکل داده بود و با حذف آن، شتاب دهندگی برای رسیدگی به روستاها را از بین برد.

معاون فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: برخی معتقدند نهادهای محرومیت‌زدایی خودشان محرومیت ایجاد می‌کنند در صورتی که این موضوع اصلاً درست نیست به عنوان مثال آیا کمیته امداد باعث شده که بر تعداد افرادی محروم افزوده شود؟ خیر. این نهادها محرومیت‌ها را شناسایی و در راستای رفع آنها اقدام می‌کنند.

سعادت ادامه داد: در ابتدای انقلاب کشور ما در سرانه دریافت خیلی از خدمات اعم از بهداشت آموزش و غیره پایین بود. در حالی که در همان زمان شرایط در خیلی از کشورهای جهان متفاوت بود. در حال حاضر نسبت به متوسط جهانی سرانه دریافت این خدمات بیشتر بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پاسخ به این سوال که چرا استان‌های محروم همچنان محروم هستند؟ خاطرنشان کرد: دلیل این موضوع این است که شاخص‌های محرومیت تغییر می‌کند در ابتدای انقلاب اگر آموزش و بهداشت وجود داشت محرومیت برطرف می‌شد، ولی این شاخص‌ها با توجه به گذر زمان تغییر می‌کند به همین دلیل است که ما باز هم بر اساس آمار مناطق محروم داریم.

وی خاطرنشان کرد: همان زمانی که قرار بود جهاد سازندگی با وزارت جهاد کشاورزی ادغام شود باز هم رهبری وجود آن را ضروری اعلام کردند. هم اکنون نهادهای خیر مؤثر با شبکه مردمی گسترده را به میزان زیادی در کشور داریم اما وقتی این گروه‌ها می‌خواهند خدمت رسانی کنند با دستگاه‌های مختلف اجرایی رو به رو می‌شوند که از اقدامات آنها، حمایت نمی‌شود.

سعادت ادامه داد: گروه‌های مردمی جهادی چون اختیارات و قوه اجرایی نداشتند نمی‌توانستند کاری انجام دهند. دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی با همین رویکرد ایجاد شد که با هم راستا سازی دستگاه‌های موجود و با استفاده از گروه‌های مردمی کارها را جلو ببرد.

به گفته این مقام مسئول؛ مرکز کنترل و پایش روستاها مناطق محروم راه اندازی شده و با استفاده از آن وضعیت روستاها رصد می‌شود تا اطلاعات آنها را در اختیار گروه‌های جهادی قرار داده شود. در این شورا تمام اتفاقات برای محرومیت زدایی با استفاده از گروه‌های جهادی و بدون کمک دولت عملیاتی می‌شود.

سعادت افزود: گروه‌های جهادی به سایت معاونت توسعه روستای و مناطق محروم کشور مراجعه کنند و در راستای رفع محرومیت از روستاها اقدام کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا