انرژی

انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری از سر گرفته می‌شود

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سدکوچری به ساوه به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان مرکزی از ۳۱ خردادماه سال جاری از سر گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد سبزی در گفت‌وگو با ایسنا، انجام تشریفات مناقصه برای اجرای این طرح بزرگ عمرانی را موجب وقفه یک ساله در اجرای این طرح بزرگ عمرانی دانست و با بیان اینکه در سال گذشته از بین شرکت‌کنندگان در مناقصه قرارگاه خاتم الانبیاء برنده شد، اظهار کرد: با تجهیز کارگاه در نقاط مختلف خط انتقال آب سهم ساوه اجرای این پروژه عصر روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه با حضور مقاماتی از وزارت نیرو و استانداری مرکزی از سر گرفته خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به اینکه تاکنون کار لوله گذاری ۳۵ کیلومتر از مسیر خط انتقال این طرح از منطقه دودهک دلیجان به سمت ساوه انجام شده است، افزود: در سفر هیات دولت به استان مرکزی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه طرح به طول تقریبی ۹۵ کیلومتر اختصاص یافته است.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه خط انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری از منطقه دودهک تا سلفچگان بطور کامل انجام شده است، اظهار کرد: بزرگترین پروژه ملی عمرانی استان مرکزی نیازمند تخصیص افزون بر هزار میلیارد تومان اعتبار است که با تخصیص کامل این میزان اعتبار عملیات اجرایی آن تسریع خواهد یافت.

وی با اشاره به تنش آبی موجود در ساوه اظهار کرد: ساوه و زرندیه از کمترین میزان بارش‌ها برخوردار هستند و زمانبر شدن انتقال آب از سدکوچری موجب خواهد شد که این منطقه با بحران آب حتی در مصارف شرب مواجه شود براین اساس تلاش خواهیم کرد تا در کوتاهترین زمان ممکن این پروژه به سرانجام برسد.

حجت الاسلام سبزی با بیان اینکه مدت زمان اجرای پروژه در ادامه کار ۱۸ ماه پیش بینی شده است، اظهار کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء از مجموعه‌های توانمند کشور در اجرای پروژه‌های عمرانی است و با تامین اعتبار مورد نیاز در موعد مقرر، پیش بینی ۱۸ ماهه اجرا از آغاز عملیات اجرایی تا زمان بهره برداری محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان ساخته شده است.

هدف از احداث این سد اجرای طرح انتقال ۱۸۲ میلیون متر مکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد کوچری با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، خمین، ساوه و سلفچگان و نیز تخصیص مقداری از آب انتقال یافته به صنعت برای جبران کمبود روزافزون آب شهرهای با جمعیت بالاست.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از سه بخش عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سدکوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان است.

حجم ذخیره آب سد کوچری ۲۰۷ میلیون متر مکعب است. کوچری تنها سد کشور است که سه استان (اصفهان، مرکزی و قم) از آن بهره برداری می‌کنند.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به “قمرود” از سه قسمت عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده است.

سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه به میزان ۴۴۴ لیتر بر ثانیه است که ۳۳۵ لیتر بر ثانیه آن سهم شهر ساوه و ۶۵ لیتر بر ثانیه سهم روستاهاست و ۴۴ لیتر به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا