امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش‌بینی تولید ۸۶ هزار تن میگوی پرورشی در سال جاری

تولید نزدیک به ۸۶ هزار تن میگوی پرورشی در سال ۱۴۰۲ در کشور پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، وحید معدنی، مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران با بیان این که تولید نزدیک به ۸۶ هزار تن میگوی پرورشی در سال ۱۴۰۲ در کشور پیش‌بینی می‌شود، گفت: تحقق هدف گذاری تولید ۸۶ هزار تن میگوی پرورشی در استان‌های کشور در صورت تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز، تحقق الزامات و نبود مشکلاتی نظیر بروز بیماری و یا تغییر شرایط اقلیمی امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین بخوانید

وی افزود: برای تحقق پیش‌بینی تولید میگوی پرورشی در سال جاری، بیش از ۶ میلیارد قطعه بچه میگو نیاز است.

وی میزان تولید میگوی پرورشی در ۵ استان کشور در سال گذشته را ۶۰ هزار و ۶۳۱ تن عنوان کرد و اظهار داشت: گونه مورد پرورش میگو در کشور، گونه وانامی است.

معدنی اظهار داشت: نیاز سالانه لارو میگو بر اساس اهداف کمی و در برنامه پنج ساله توسعه شیلات، پیش‌بینی شده و از طریق فعالیت بیش از ۴۰ مرکز تکثیر میگو تأمین می‌شود.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۹ درصد از مراکز تکثیر میگو در استان‌های هرمزگان و بوشهر مشغول فعالیت هستند و بخش قابل توجهی از تولید لارو میگو از طریق ارتقای دانش فنی و افزایش بهره‌وری این مراکز صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته مراکز تکثیر میگو در کشور با استفاده از مولدین داخلی و تعداد بسیار محدودی از مولدین وارداتی، ۵.۹ میلیارد قطعه لارو میگو تولید کردند.

وی تصریح کرد: هدایت بخشی از تولید در سیستم‌های متراکم و یا محصور نیز در سال ۱۴۰۲ از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای این سازمان در حوزه تولید میگو است که در قالب ترویج و توسعه پرورش میگو با روش‌های نوین، پیگیری و اجرایی می‌شود.

معدنی ادامه داد: برنامه‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، ورود به حلقه‌های مختلف زنجیره تولید میگو و ارتقای وضعیت تولید به همراه موضوعات مهندسی مجدد، ایجاد شهرک‌های شیلاتی پرورش میگو با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تمام دستگاه‌ها و وزارت جهاد کشاورزی و پتانسیل مربوط به توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشران در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا