اقتصاد کلان

حال خوب اقتصاد در ۱۴۰۱

با وجود تداوم تحریم‌ها و مشکلاتی که همچنان در برخی شاخص‌ها دیده می‌شود، رشد اقتصاد ایران در ۱۴۰۱ مثبت باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، همانطور که در آمارهای سال ۱۴۰۰ از رشد اقتصاد ایران صحبت شده بود، حالا گزارش بانک مرکزی از سالی که گذشت نیز رشد اقتصادی چهار درصدی را تایید می‌کند.

همچنین بخوانید

مثبت روز: رشد اقتصادی

تحقق رشد اقتصادی ۴.۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی سال‌ ۱۴۰۰، حکایت از تداوم رشد قابل قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد. بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۵۹۶.۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰، رشد ۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۴.۷ درصد بوده است.

همچنین بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد را ابلاغ کرد در این بخشنامه آمده است، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، بانک ها و مؤسسات اعتباری موظف هستند، تسهیلات خرد اعطایی را بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در قالب قراردادهای فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، مرابحه، جعاله و قرض‌الحسنه به مشتری پرداخت کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کرد که مالیات بیش از نیمی از صاحبان مشاغل صفر و مالیات حدود ۹۰ درصد کمتر از ۲۰ میلیون تومان برای یک سال تعیین شده است.

کم رمق روز: شاخص بورس

شاخص کل بورس امروز با ۱۳۰۴ واحد افزایش در رقم دو میلیون و ۱۶۴ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۵۳۳۹ واحد افزایش یافت و رقم ۷۳۷ هزار و ۹۳۷ واحد را ثبت کرد.

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی، تحت تاثیر ابهامات نسبت به دورنمای اقتصاد چین که کاهش تولید اوپک پلاس و هفتمین کاهش متوالی شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا را تحت الشعاع قرار داد، بیش از یک دلار کاهش پیدا کرد.

در کنار آن، قیمت جهانی طلا در معاملات اندک امروز (دوشنبه) تحت فشار دلار قوی‌تر کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران مسیر پیش رو برای نرخ‌های بهره را به دنبال اظهارات تندروانه سیاست‌گذاران فدرال رزرو آمریکا ارزیابی کردند.

همکاری روز: ایران و هند

هادی طالبیان‌مقدم، مدیرکل شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری همایش معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های حضور در بازار هند برای شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی، برگزاری این همایش را گامی در جهت توسعه تجارت ایران و افزایش روابط تجاری برد- برد دو کشور دانست.

همچنین نقشه‌ راه همکاری‌های ایران و ازبکستان در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری ازبکستان و هیات همراه به تهران و همسو با اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه وزیران نفت ایران و ازبکستان تدوین شد.

در خبری دیگر شرکت ساخت می‌گوید که بهره‌برداری از فاز نخست قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال و باقیمانده آزادراه منجیل-رودبار بخشی از برنامه‌هایی است که در برنامه تکمیل و بهره‌برداری امسال قرار دارد.

رکوردشکنی روز: مصرف آب

هم‌اکنون در تهران بیش از ۵۰ هزار لیتر در ثانیه آب مصرف می‌شود که این نسبت به مدت مشابه در سال قبل نزدیک به ۴۰۰۰ لیتر افزایش پیدا کرده است.

همچنین با همکاری ادارات شهر تهران، ۱۰۰ مگاوات از مصرف برق این کلان شهر در ساعات اوج مصرف کاهش پیدا کرده و اشتراک برق ۱۳۵ دستگاه اداری پرمصرف شهر تهران تاکنون قطع شده است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط با بیان اینکه سامانه جدید اسقاط خودرو در وزارت صمت هنوز تکمیل نشده، تاکید کرد که عدم تکمیل این سایت سبب شده تا گواهی اسقاطی طی پنج ماه گذشته صادر نشده و مراکز اسقاط خودرو به تعطیلی کشیده شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا