ارتباطات و فناوري اطلاعات

تقسیم سود ۴۴۹ ریالی برای هر سهم /رشد ۳۲ درصدی درآمدهای اپراتور اول

در مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول تصویب شد؛

سهامداران حاضر در مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول، ضمن استماع گزارش عملکردی این اپراتور و شاخص‌های کلیدی نظیر رشد ۳۲ درصدی درآمدهای اپراتور اول تلفن همراه کشور در سال ۱۴۰۱، با توزیع ۶۷ درصدی سود به ازای هر سهم به مبلغ ۴۴۹ ریال موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، مجامع عمومی عادی سالیانه و عمومی فوق العاده  شرکت ارتباطات سیار ایران صبح امروز یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ با حضور ۹۱.۹۹ درصد سهامداران این شرکت، نمایندگان سازمان های بورس و حسابرسی، اعضای هیات مدیره و مدیرعامل همراه اول به صورت حضوری و آنلاین در ساختمان ستاره ونک تهران برگزار شد.

 

همچنین بخوانید

در این مراسم طبق روال مجامع سالیانه، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران پس از استقرار اعضای مجمع در جایگاه، اقدام به ارائه گزارش عملکرد مربوط به سال ۱۴۰۱ همراه اول کرد.

 

*مصرف ۵۵۷۴ پتابایت مصرف کل دیتا در سال ۱۴۰۱

وی در گزارش خود به پنج بخش اصلی مأموریت و چشم انداز، دستاوردهای همراه اول، توسعه سرویس ها و خدمات دیجیتال، اطلاعات بازار و مشتریان، خدمات مشتریان و همچنین محصولات و خدمات اشاره کرد و به تفکیک دستاوردهای حاصل در هر کدام از بخش ها را در برابر سهامداران نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه ارائه کرد.

 

اخوان بهابادی با تأکید بر اینکه براساس چشم انداز خود به دنبال این هستیم تا یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند برای توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال باشیم، اظهار کرد: سال گذشته توانستیم به ۵۵۷۴ پتابایت مصرف کل دیتا برسیم که این میزان ترافیک از حدود ۴۰ هزار سایت تکنولوژی ۴G و بیش از ۲۵۰۰۰ سایت تکنولوژی ۳G محقق شد. همچنین توانسته ایم تاکنون حدود ۴۰۰ سایت ۵G نصب کنیم.

 

*ثبت رکورد ۲۰.۵ پتابایت ترافیک دیتای روزانه

مدیرعامل همراه اول با اشاره به فاز «هشت پلاس» با محوریت توسعه شبکه اپراتور اول تلفن همراه و نصب و راه اندازی ۶۵۵۱ سایت تکنولوژی با هدف توسعه پوشش و ظرفیت شبکه و همچنین افزایش کیفیت و بهبود تجربه مشتری است، بیان کرد: رکورد ترافیک روزانه «صوت» سال گذشته به ۳۱.۹ میلیون ارلانگ و رکورد ترافیک «دیتای روزانه» به ۲۰.۵ پتابایت رسید.

 

*رشد ۳۲ درصدی درآمد عملیاتی همراه اول

اخوان بهابادی با بیان رشد ۳۲ درصدی در بخش «درآمد عملیاتی شرکت اصلی» در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: درآمد عملیاتی به ۳۹۳۰۵ میلیارد تومان و «سود خالص شرکت اصلی» به ۵۰۴۳ میلیارد تومان رسید.

 

وی با اشاره به سهم بازار «درآمدی» ۵۷ درصدی همراه اول که همچنان ثابت مانده است، درباره اطلاعات بازار و مشتریان اپراتور اول تلفن همراه ابراز کرد: حدود ۱۰۳ میلیون مشترک HLR، حدود ۷۰ میلیون مشترک VLR، ۵۶ میلیون مصرف کننده دیتای Mbb و ۵۰.۱ میلیون مصرف کننده دیتای LTE داریم.

 

مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه کشور با اشاره به سهم ۸۷.۵ درصدی ترافیک LTE در کل سال گذشته، خاطر نشان کرد: سال گذشته حدود ۱۰ میلیون جذب مشترک داشتیم و براساس گزارش فصل چهارم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سهم بازار ۵۳ درصدی از سیمکارت های فعال کشور داریم.

 

*تأثیر شرایط سال ۱۴۰۱ بر درآمدها و سود همراه اول

اخوان بهابادی پس از ارائه گزارش مربوط به بخش های درآمدی و سود، یادآور شد: این اعداد و ارقام در حالی به ثبت رسیده که عملا در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به دلیل شرایط موجود در کشور و برخی سیاست های اعمالی در فضای مجازی، در شش ماهه دوم افت قابل توجهی در مصرف ترافیک دیتا را داشتیم؛ در غیر این صورت رکورد اعداد به حد بالاتری می رسید.

 

وی افزود: با این حال پهنای باند سرویس هایی که داخل دیتاسنترهای همراه اول با ۲۰۰۰ رک میزبانی می شوند از ۱۳۰۰ به ۳۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه طی یک سال رسید که رشد ۲۵۴ برابری را نشان می دهد.

 

*صرفه‌جویی ارزی با تأمین تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی

مدیرعامل همراه اول در بخش دیگر صحبت های خود اشاره ای به ظرفیت های مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور در راستای حمایت از فناوری های نوین و بومی داشت که با هدف خودکفایی و استقلال فنی و تخصصی فعالیت می کند گفت: تأمین بخشی از تجهیزات موردنیاز شبکه را با هدف صرفه جویی ارزی و حمایت از تولیدات داخلی، از شرکت های دانش بنیان داشتیم که در مجموع برای بیش از ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی در پی داشت.

 

*مروری بر شاخص‌ترین سکوهای دیجیتال همراه اول

اخوان بهابادی ضمن معرفی شاخص ترین سرویس ها و خدمات دیجیتال همراه اول بیان کرد: «همراه من» جامع ترین سامانه خدمات همراه اول با ۳۵ میلیون کاربر، «روبیکا» با قابلیت های پیام رسان و شبکه اجتماعی دارای ۴۱ میلیون کاربر فعال ماهانه، «ذره بین» به عنوان یک جویشگر بومی با بیش از ۶ میلیون نصب فعال، «اوانو» به عنوان یک کیف پول با ۹.۲ میلیون نصب، «شاد» به عنوان بزرگترن پلتفرم آموزشی کشور دارای ۱۰ میلیون کاربر یکتای روزانه و همچنین «بومینو» با بیش از ۷.۹ میلیون کاربر یکتا شاخص ترین آنها هستند.

 

*پاسخگویی به ۱۲۰ میلیون تماس مشترکان

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران مروری بر آمار حوزه «خدمات مشتریان» نیز داشت و اظهار کرد: سرویس «همراه یار» اکنون در ۱۲۲ شهر سرویس خدمات در محل می دهد که متوسط خدمت آن در ماه بیش از ۳۵ هزار و متوسط زمان خدمت رسانی نیز ۱۰۷ دقیقه است.

 

وی افزود: مراکز تماس همراه اول در تهران، مشهد، تبریز، اراک، اهواز، شیراز و اصفهان حدود ۱۲۰ میلیون تماس ورودی در سال را پاسخگویی می کنند و بیش از ۹۲ میلیون تماس ورودی در سال نیز با IVR برقرار می شود.

 

اخوان بهابادی خاطر نشان کرد: در بخش باشگاه مشتریان که ۷.۶ میلیون عضو فعال فصلی دارد بیش از ۳.۵ میلیون مشارکت در ۵ طرح نیکوکاری داشتیم.

 

*جذب نخبگان و بورسیه آنان از مسیر آکادمی همراه

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با اشاره به ۵۹۵۰ نفر تعداد کل کارکنان «گروه همراه اول»، به فرآیند جذب نخبگان از مسیر آکادمی همراه هم پرداخت و تصریح کرد: تاکنون برای برگزاری شش دوره کارآموزی بالغ بر ۴۳ هزار درخواست برای آکادمی همراه ارسال شده که بیشترین تقاضای رشته های تحصیلی به ترتیب مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع و مهندسی برق بوده است.

 

وی ادامه داد: برگزاری «همراه نخبگان» با مشارکت و حضور بیش از ۱۳ هزار دانش آموز، بورسیه ۸۰ نفر از مدال آوران المپیاد و رتبه های برتر کنکور برای انجام پروژه در همراه اول، برگزاری دوره های آموزش برنامه نویسی برای ۶۰۰ دانش آموز علاقه مند به حوزه ICT و در نهایت استخدام ۱۵۵ نفر از کارآموزان در همراه اول بخشی از فعالیت های این آکادمی بوده است.

 

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با معرفی شرکت های حاضر در گروه همراه اول اعم از «نقش اول کیفیت»، «سرمایه گذاری توسعه نور دنا»، «همراه کسب و کارهای هوشمند»، «حرکت اول»، «ستاره اول»، «مبین نت»، «بهسا»، «جیرینگ» و «رفاه اول» به ارائه گزارش های مالی هر کدام در سال گذشته پرداخت.

 

وی همچنین با اشاره به مأموریت «تحقق رویای دیجیتال» اشاره ای هم به سرمایه گذاری های «حرکت اول» به عنوان بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی همراه اول در «کسب و کارهای نوپا» داشت و حوزه فعالیت برخی استارتاپ های حاضر در سبد سرمایه گذاری همراه اول نظیر «جاجیگا»، «فلای تودی»، «نبض»، «پینکت»، «آدرس»، «همراه مکانیک»، «آچاره»، «اوبار»، «میاره»، «نت باکس» و «آلاء» را برشمرد.

 

مدیرعامل همراه اول گزارشی از اقدامات این اپراتور در بخش های حمایتگری، بشردوستانه و حفظ محیط زیست که زیرمجموعه مسئولیت های اجتماعی تعریف شده است، ارائه داد و به ۸۰ کمپین، محصول و خدمت که کلیدی ترین آنها «نقش آفرینی در تحول دیجیتال دولت»، «یوزکیس های نسل پنجم»، «مگاپروژه ها و IOT»، «سرویس حوزه کودک و نوجوان»، «کسب و کار سازمانی» و «ارتباطات بین اپراتوری بین الملل» بود، پرداخت.

 

*رویکرد همراه اول و تناسب آن با بهره‌مندی از تولیدات داخلی

در این مراسم علی بقایی رییس هیات مدیره همراه اول و به عنوان رییس مجمع، نیز طی سخنانی اراده همراه اول را پیشگامی در حوزه تحول دیجیتال کشور به رغم همه تحریم های ظالمانه و چالش های داخلی مطرح کرد و گفت: همراه اول رویکرد بومی و بهره گیری از تولیدات مناسب داخلی را دارد. نگاه همراه اول بر حمایت بیشتر از استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان قوی و همچنین پشتیبانی از کسب‌ و ‌کارهای مبتنی بر سرویس های دیجیتال است.

 

رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران با تأکید بر تلاش بی وقفه همراه اول در راستای توسعه شبکه و بهره مندی از سرویس های نوین در سال گذشته، به بیان اهداف این شرکت در سال ۱۴۰۲  پرداخت و اظهار کرد: امسال نیز به موازات توسعه کمی و کیفی شبکه، مسیر رشد و پویایی خود را با محوریت دانش روز جهانی به ویژه توسعه سرویس های دیجیتال، توسعه محصولات و کسب و کارهای جدید در حوزه های مختلف، اعم از فین تک، پیمنت، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و همچنین توسعه کاربردهای جدید برای ۵G ادامه خواهد داد.

 

*پرسش سهامداران و پاسخ مدیران همراه اول

گفتنی است در بخش پایانی مراسم، اعضای مجمع پاسخگوی سوالات سهامداران حاضر و کسانی که به صورت اینترنتی از طریق لینک LIVE.MCI.IR مراسم را مشاهده می کردند، بودند.

 

*هر گیگابایت اینترنت در کشورهای همسایه ۱۰۰ هزار تومان در ایران ۳۶۰۰ تومان

اهم سوالات و دغدغه های سهامداران درباره «سود سهام و رشد آن» بود که اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در توضیحی جامع، فضای حاکم بر وضعیت اپراتورها را اینگونه شرح داد که «درآمد اپراتورها خیلی ساده محاسبه می شود که حاصلضرب حجم فروش در تعرفه است. شش ماهه دوم سال گذشته اتفاقاتی در کشور افتاد که ترافیک فروش اپراتور افت کرد و از طرفی تعرفه هم هیچ تغییری نداشته است، پس عملا افت درآمد اتفاق افتاد.»

 

مدیرعامل همراه اول عنوان کرد: تعرفه گذاری در حوزه دیتا کاملا دستوری و نرخ موثر فروش در حال حاضر در کشور ما در مقایسه با حتی کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست؛ زیرا قیمت هر گیگابایت اینترنت موبایل در کشورهای همسایه به طور متوسط ۲ دلار است که معادل ۱۰۰ هزار تومان می شود؛ اما ما هر گیگابایت را ۳۶۰۰ تومان عرضه می کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که هزینه های ما با اپراتورهای منطقه هیچ فرقی ندارد؛ ولی درآمد اپراتورهای داخلی بسیار کمتر است.

 

اخوان بهابادی حق السهم ۳۱ درصدی دولت از درآمدهای اپراتور، هزینه های مالیاتی و عوارض گمرکی را نیز از جمله دیگر مواردی مطرح کرد که عملا اختیار عمل را از مدیران اپراتور روی حداقل ۵۰ درصد منابع درآمدی می گیرد.

 

تغییر بالانس ترافیک خارجی – داخلی از ۸۰-۲۰ به ۶۰-۴۰ از جمله موارد دیگری بود که اخوان بهابادی در پاسخ به سهامدارانی که سوالشان مبنی بر وضعیت ترافیکی حاکم بر دیتاسنترهای همراه اول بود، داده شد و در ادامه مسیر برنامه های توسعه این اپراتور به خصوص در تکنولوژی هایی نظیر ۵G که بخش عمده دیگر سوالات را به خود اختصاص می داد، شرح داده شد.

 

*تصویب تقسیم سود ۶۷ درصدی

گفتنی است براساس دستورالعمل «مجمع عمومی عادی سالیانه»، استماع گزارش هیأت مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت های مالی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی شرکت، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره و تعیین پاداش هیات مدیره از جمله مواردی بود که به آن پرداخته شد.

 

در این جلسه با نظرخواهی از سهامداران حاضر، در نهایت با توزیع ۷۰ درصدی سود انباشته به ازای هر سهم به مبلغ ۴۴۹ ریال موافقت و مقرر شد سود سهامداران حقیقی ظرف حداکثر یک ماه از طریق سامانه سجام پرداخت شود.

 

در «مجمع عمومی فوق العاده» نیز بندهایی از اساسنامه شرکت همراه اول در راستای تطابق با نمونه اساسنامه سازمان بورس تغییر کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا