اقتصاد کلان

تاثیر بهبود روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس بر اقتصاد بلندمدت است

یک اقتصاددان گفت: بهبود روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان اثرگذاری خوبی در اقتصاد ایران خواهد داشت و این اثرگذاری بلند مدت است.

مرتضی افقه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اثرگذاری بهبود روابط ایران و عربستان و دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای بر اقتصاد داخلی اظهار کرد: یکی از پیش نیازهای اصلی و اساسی رونق اقتصادی، سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری زمانی محقق خواهد شد که در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و قوانین ثبات وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید

وی افزود: برای کشوری مثل ایران به دلیل وابستگی اقتصاد کشور به نفت، روابط سیاسی با کشورها در اقتصاد بسیار اثرگذار و حائز اهمیت است؛ به شکلی که ثبات در روابط خارجی و نبود تنش‌ها می‌تواند یکی از حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین عوامل اثرگذار بر اقتصاد کشور باشد. بنابراین اقدامات انجام شده در راستای توسعه روابط با عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌تواند شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور فراهم و به این موضوع کمک کند.

استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه تنش زدایی روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان اثرگذاری خوبی در اقتصاد ایران خواهد داشت و این اثرگذاری بلند مدت خواهد بود، عنوان کرد: شاید به صورت جزیی با اعلام اخبار توافقات شاهد آثاری از جمله کاهش اندک نرخ ارز در کشور بودیم اما این اثرگذاری نیاز به زمانی طولانی تر دارد.

وی ادامه داد: دلیل اصلی اینکه در مدت اخیر کاهش نرخ ارز در کشور رخ داده عمدتا به دلیل آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و اخبار منتشر شده در این زمینه بوده است. همچنین به نظر می‌رسد زمزمه‌هایی که در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا وجود دارد نیز یکی دیگر از دلایل بهبود وضعیت نرخ ارز و شرایط اقتصادی کشور است.

این اقتصاددان با تاکید بر توسعه روابط با کشورهای غربی عنوان کرد: اقدامات انجام شده در زمینه بهبود روابط با کشورهایی از جمله عربستان و امارات و… خوب است اما کافی نیست و برای اثرگذاری پایدار بهبود روابط سیاسی در اقتصاد کشور ، باید برای رفع تحریم‌ها تلاش کرد.

افقه ادامه داد: درست است که آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در اثر این توافقات رخ می‌دهد و اثرگذاری خوبی نیز بر اقتصاد و به ویژه نرخ ارز در کشور دارد اما این مساله به صورت مقطعی است و تا زمانی که ورود ارز به کشور به صورت یک جریان پایدار نباشد نمی‌توانیم شاهد ثبات کامل در اقتصاد داخل باشیم.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: کاهش تنش‌ها در منطقه و همچنین بهبود وضعیت روابط با کشورها به بهبود شرایط و آرامش روانی سرمایه‌گذاران برای حضور در کشور و همچنین سرمایه‌گذاری کمک زیادی می‌کند و آن‌ها را به داخل کشور می‌کشاند و امیدواریم شرایطی رخ دهد که هرچه سریعتر شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا