امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سالانه ۶۰۰ میلیون دلار خسارت ناشی از گرد و غبار در کشور

عباسعلی نوبخت گفت: سالانه ۶۰۰ میلیون دلار خسارت ناشی از پدیده بیابان در کشور به اقتصاد تحمیل می‌شود که اگر عدد کوچکی ازآن در برنامه‌های پیشگیرانه هزینه شود موفق تر خواهیم بود.

‌به گزارش آرمان اقتصادی، همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی با شعار نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین در محل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد.

همچنین بخوانید

۱۷ ژوئن مصادف با ۱۷ خرداد از سوی کنوانسیون مقابله با بیابان زایی به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی نام گذاری شد. عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این همایش گفت: ایران در سال ۱۳۷۵ پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت کنوانسیون مقابله با بیابان زایی ملل متحد درآمد.

وی افزود: مقابله با گسترش بیابان، حفظ حاصلخیزی خاک و امنیت غذایی و… از محورهای مهم این کنوانسیون جهانی است.

وی عنوان کرد: مخاطرات بیابان زایی و ضرورت مدیریت پایدار سرزمین ضرورت کشورهای جهان است.

رئیس سازمان منابع طبیعی با اشاره به شعار سال یادآور شد: شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان زایی با محوریت زنان بوده زیرا زنان تربیت کننده نسل آینده است. اگر مردی تربیت شود یک نفر تربیت می‌شود اما اگر یک زن تربیت شود در واقع یک خانواده به عنوان بنیاد جامعه تربیت می‌شود.

نوبخت ادامه داد: زنان از نیروهای مهم در بخش کشاورزی کشور محسوب می‌شوند و در برخی استان‌ها زنان در این حوزه نقشی پررنگ‌تر از مردان بوده که در کنار مراقبت از خانواده به فعالیت کشت و کار مشغول هستند.

خطر در کمین کشور

این مقام مسؤول با بیان اینکه نقش و مشارکت زنان در مدیریت پایدار سرزمین و امنیت غذایی غیر قابل انکار است، اظهار کرد: ایران با ۱۶۵ میلیون هکتار زمین هفدهمین کشور پهناور جهان بوده از این عدد بین ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون هکتار آن مربوط به حوزه منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: مساحت بیابان در کشور حدود ۳۲ میلیون هکتار بوده که باید گفت ۱۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و ۳۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی با اشاره به کانون‌های بحرانی کشور گفت: مساحت کانون‌های بحرانی کشور حدود ۱۴ میلیون هکتار بوده که به طور متوسط ۴.۲ تن گرد و غبار تولید می‌کنند.

نوبخت هشدار داد: در سال برای ۳۰۰ هزار هکتار زمین برنامه‌های بیابان زدایی پیگیری و انجام می‌شود در حالی که سالانه این عدد در ایجاد زمینه برای بیابان زایی یک میلیون هکتار از اراضی کشور است.

خسارت‌ها چقدر است؟

نوبخت در ادامه سخنان خود به خسارت‌های وارد شده از گسترش بیابان و فرسایش خاک در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۱۳۹۷ خسارت وارد شده مستقیم ناشی از هجوم ماسه‌های روان بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار در سال بوده که اگر مبلغ کوچکی از این عدد برای عوامل پیشگیرانه هزینه شود در تحقق اهداف، موفق تر عمل کرده ایم.

وی افزود: در راستای مقابله با خسارت‌های گرد و غبار سال گذشته از ۱۸۱۰ کیلو متر راه اهن، ۲۳ فرودگاه، ۸۵۶۰ هزار کانال آبرسانی، ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۸۸۷ شهر و بیش از ۴ هزار روستا مراقبت شد تا فعالیت‌ها مختل نشده و شهرها و روستاها خالی از سکنه نشود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پایان گفت: در ۳ ماهه نخست سال ۵۰ میلیون نهال بیابانی برای طرح کاشت یک میلیارد درخت که باید در مدت ۴ سال (۱۴۰۵) محقق شود، تولید شده است. بر اساس سیاست گذاری انجام شده قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و کاشته شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا