اقتصاد کلان

بحران وام مسکن در بریتانیا

بریتانیا با بحران بزرگ وام مسکن مواجه شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بیزنس، متوسط نرخ وام مسکن ثابت دو ساله برای خریداران ملک مسکونی در بریتانیا به ۶.۰۱ درصد رسید و معیار کلیدی استقراض برای بازار مسکن را به بالاترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۲ رساند.

همچنین بخوانید

بر اساس گزارش ارائه‌دهنده اطلاعات املاک و مستغلات، مانی فکتز، این نرخ در روز جمعه به ۵.۹۸ درصد رسید و نرخ وام پنج ساله مسکن از ۵.۶۲ درصد به ۵.۶۷ درصد افزایش یافته است.

این افزایش تعداد معاملات وام مسکن مسکونی موجود را به شدت کاهش داده است همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که ۴۶۸۳ مسکن در روز دوشنبه در دسترس بوده که از ۴۹۲۳ مسکن ثبت شده در روز جمعه کمتر است.

هزینه‌های وام مسکن در بریتانیا در روزهای اخیر پیش از افزایش نرخ بهره مورد انتظار بانک انگلستان در اواخر این هفته به شدت افزایش یافته است. رگولاتور احتمالا برای سیزدهمین بار متوالی هزینه‌های استقراض را در تلاش برای مهار تورم خروشان افزایش خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود که بیش از یک چهارم از صاحبان خانه‌های بریتانیایی که وام مسکن با نرخ ثابت دارند، پس از اتمام قراردادهای فعلی‌شان، با افزایش شدید پرداخت‌های ماهانه خود روبرو شوند.

در ماه مه، بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که قرار است ۱.۳ میلیون وام مسکن با نرخ ثابت قبل از پایان سال ۲۰۲۳ سررسید شود و تعداد بیشتری برای تمدید در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

مارتین استوارت، مدیر مشاوره وام مسکن لندن گفت: بازار ناکارآمد و احتمالا خراب است.

این کارشناس صنعت افزود: ۹ ماه گذشته برای بخش رهن و مسکن، همتراز با بحران مالی، هرچند به دلایل متفاوت، «لرزهای» وجود داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا