صنعت، معدن، تجارت

توافقات مهم تجاری ایران و افغانستان

در سفر رئیس میز کشور افغانستان سازمان توسعه تجارت ایران به افغانستان توافقات مهمی در جهت توسعه روابط تجاری میان ایران و افغانستان صورت گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه تجارت، حمیدرضا کربلایی اسماعیلی، رئیس میز کشوری افغانستان سازمان توسعه تجارت در سفری که با هدف بهبود روابط تجاری ایران و افغانستان در حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی، دارویی و تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی، مواد غذایی و نیز بررسی زیرساختهای موجود در گمرکات و مرزهای خروجی به افغانستان داشت، با مقامات تجاری، بازرگانی، اقتصادی و درمان این کشور دیدار و گفتگو کرد.

همچنین بخوانید

در این سفر رئیس میز کشوری افغانستان با قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه محمد یونس مهمند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری، مولوی عبدالمتین سعید، رئیس کل گمرکات افغانستان، فاروق عزیزی، معاون و مشاور ارشد سرپرست وزارت تجارت، صدیقی فر، سرکنسول ج. ا. ایران در هرات، حاج لالا، کمیساری مرزبانی اسلام قلعه، مدیر کل گمرک دوغارون، اعضای معاونت سیاسی و اقتصادی فرمانداری شهرستان تایباد و رجبی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، اعضای هیأت مدیره مرکز تجاری ایران در کابل دیدار و گفتگو کرد.‌

از دستاوردهای این سفر می‌توان به توافقات اولیه در حوزه تکمیل زیرساخت‌های مهندسی و شروع مذاکرات در حوزه تعرفه‌های ترجیحی و زیر ساخت گمرکات اشاره کرد.

در این سفر طرفین فهرست ۱۰ قلم کالا را برای اجرایی شدن مرحله اول تعرفه‌های ترجیحی آماده کردند که در صورت تأیید طرفین به تعداد این کالاها افزوده خواهد شد.

همچنین با توافق طرفین مقرر شد ساعت کاری گمرکات مرزی (میلک – میل ۷۸- دوغارون) براساس نیاز آن گمرک برای تسهیل فرآیند صادراتی و ترانزیتی تا مادامی که توقف کامیونی در ورود و خروج آن نداشته باشیم تغییر کند.

با توجه به مصوبه اخیر هیأت دولت و تاکید مؤکد رئیس جمهمور در خصوص ۴۰۰ دلار مبادلات مرزی برای مرز نشینان مقرر گردید کارگروه مرزی برای تسریع در عملیاتی کردن آن شکل گیرد.

علوه بر این در مورد تشکیل ذون صنعتی مشترک در نقطه صفر مرزی با ایجاد زیرساخت‌های انرژی توسط ایران و سرمایه گذاری تجار و بازرگانان افغانستان با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های تجاری و سرمایه گذاری ایرانی نیز توافقاتی صورت گرفت.

افغانستان نیز برای باز کردن مسیر ترانزیتی از پاکستان به مقصد خراسان رضوی از مسیر تفتان-چمن-اسلام قلعه-مشهد که سبب کاهش این مسیر از ۱۵۰۰ کیلومتر به کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر می‌شود اعلام آمادگی کرد.

پذیرش دانشجویان نخبه افغانستانی در حوزه‌های مختلف پزشکی و غیرپزشکی در دانشگاه‌های ایران و همکاری دو جانبه در خصوص آموزش تخصصی کادر پزشکی توسط اعزام اساتید ایرانی به کشور افغانستان نیز از دیگر مواردی بود که طرفین نسبت به اجرای آن اعلام آمادگی کردند.

تسهیل فرآیند توریسم درمانی با توجه به شرایط ویژه بوجود آمده در کشورهای رقیب، پیشنهاد تأسیس بیمارستان تخصصی در منطقه ویژه اقتصادی مرزی دوغارون، تسهیل در صدور مجوز داروها و تجهیزات پزشکی صادراتی که بصورت دائم و مستمر بتواند در بازار مصرفی افغانستان در دسترس باشد نیز از دیگر موارد مورد گفتگو بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا