اقتصاد کلان

میانگین سواد مالی در کشور ۳۵ درصد است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: براساس آخرین افکارسنجی‌های صورت گرفته، میانگین سواد مالی در کشورمان ۳۵ درصد است و این مهم در مورد بنگاه‌های اقتصادی به مراتب کمتر است لذا تلاش داریم ضمن ارتقای سواد مالی در کشور، گزینه‎‌های سرمایه‌گذاری را نیز در راستای مردمی کردن اقتصاد ارائه کنیم.

«مجید عشقی» امروز پنجشنبه اول تیرماه در همایش تامین سرمایه‌های مالی طرحهای عمرانی و سرمایه گذاری استان یزد از بازار سرمایه که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر جدای از حضور ۵۰ میلیون نفر در بخش سهام عدالت، ۱۲ میلیون نفر درگیر بورس هستند ولی ترغیب شدن مردم برای حضور در بورس اگر منجر به سرمایه و نتیجه در بازار ثانویه نشود، بی‌فایده خواهد بود چرا که هیچ کمکی به تولید نخواهد شد.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سواد مالی جامعه برای داشتن بازار ثانویه بانشاط  در حین ترغیب مردم به حضور در بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: براساس آخرین افکارسنجی‌های صورت گرفته، میانگین سواد مالی در کشورمان ۳۵ درصد است که این رقم در استان یزد کمتر از میانگین کشوری و نزدیک به ۳۴ درصد است و قطعاً نیازمند ارتقای سواد مالی هستیم و باید در این باره برنامه‌ریزی کنیم.

عشقی عنوان کرد: متاسفانه علی رغم آشنایی مختصر مردم با بازار سرمایه، این امر در مورد بنگاه‌های اقتصادی بویژه شرکتهای کوچک و متوسط بسیار کمتر است.

وی تاکید کرد: به منظور مردمی کردن اقتصاد همانطور که باید مردم را ترغیب به سرمایه‌گذاری ‌کنیم باید گزینه‌های سرمایه‌گذاری را نیز در اختیار آنها قرار دهیم که این موضوع یکی از اهداف ما در سفر به استانهایی مانند یزد است.

این مسئول ابراز امیدواری کرد که ضمن ارائه آموزش‌های لازم و تعریف ابزارهای سرمایه گذاری، در ارزیابی‌های بعدی، شاهد ارتقای این بخش و بهره مندی استان از نتایج این اقدامات باشیم.

وی از آمادگی سازمان بورس و اوراق بهادار برای عملیاتی کردن پیشنهادات مطرح شده از سوی مسئولان استان یزد خبر داد و بر تقویت فعالیت‌های بورس منطقه‌ای یزد تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در موضوع تامین مالی طرح‌های عمرانی و سرمایه گذاری استان از طریق بازار سرمایه بخش‌های دیگری مانند اتاق بازرگانی استان نیز ورود داشته باشد و به موضوع آموزش سواد مالی در این حوزه نیز اهتمام کند.

عشقی عنوان کرد: در جریان سفرهای استانی سعی داریم ابزارهای متنوع در بازار سرمایه را برای شرکت‌های مختلف پیشنهاد کنیم و قطعاً تلاش خواهیم کرد که این ارتباط استمرار داشته باشد.

وی با بیان این که ابرازهای مالی برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکتهای سهامی عام پروژه از طریق بازار سرمایه فراهم است، نسبت به صدور مجوز برای نهادهای مالی درخواست شده از سوی بخش خصوصی استان یزد اعلام آمادگی کرد.

به گفته وی، در تامین مالی از طریق اوراق بدهی نیز در سازمان موافقت اصولی مخصوصا در مورد اوراق شرکتی صادر شده است و در اولویت کاری سازمان بورس قرار دارد.

عشقی در پایان خاطرنشان کرد: بورس برای کمک به تولید، اشتغال و ارزش افزوده برای کشور به جد از توسعه شرکت های دانش بنیان حمایت می‌کند.

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز در این همایش اظهار کرد: استان یزد با روی کار آمدن دولت سیزدهیم اقدام به تدوین برنامه «یزد نوین» براساس سند آمایش سرزمین و برنامه تحولی دولت کرد و بعد از آن نیز برنامه‌های «یزد بهره ور» و «یزد نوآور» را برای پیشرفت و آبادانی استان تدوین کرد.

وی افزود: استان یزد به دنبال تغییر ریل‌گذاری از اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد دانش‌محور است و این محقق نخواهد شد مگر با بهره‎‌ گیری از دانش و نوآوری و فناوری و همچنین جز با تدوین برنامه پایدار برای تامین منابع مالی لازم برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز حاصل نخواهد شد.

استاندار تاکید کرد: باید به جای نگاه صرف به منابع بانکی و دولتی به فکر تنوع بخشی به جذب سرمایه و تامین مالی طرح‌ها از سایر روش‌های تامین مالی نوین بهره گرفته شود.

وی یکی از مهمترین وظایف در این رابطه را تلاش در جهت افزایش دانش از روش‌های تامین مالی در بین سرمایه‌گذاران و فعالان بخش تولید، مدیران و البته بین مردم و تبیین این موضوع دانست که هم اکنون در دستور کار استان قرار گرفته است.

فاطمی عنوان کرد: با توجه به شفافیت و ساز و کار بودن بازار سرمایه برای مردم و حجم منابع خرد استان که قابلیت تجمیع و بهره‌برداری دارد، می‌توانیم از استانهای پیشرو برای استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه در کشور باشیم.

وی افزود: برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی واحدهای، هوشمندسازی و نفوذ دانش در تولید و راه‌اندازی واحدهای راکد و تکمیل ظرفیت واحدهای فعال و توسعه سایر بخش‌ها برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی و استمرار رشد اقتصادی برخی سالهای گذشته نیازمند تنوع بخشی به تامین مالی هستیم.

به گفته وی، حتی برای طرح‌های عمرانی و ابرطرح‌های استان می‌تواند از این روش‌ها برای تامین مالی کمک گرفت تا زیرساخت‌های تولید و پیشرفت استان را فراهم آورد.

استاندار با بیان این که در این رابطه نیازمند برخی الزامات دیگر نیز هستیم، از جمله این ملزومات را توجه ویژه سازمان بورس و تامین سرمایه لازم در اختصاص دو مسیر سبز در زمینه مالی و انتشار اوراق و تسهیل حضور شرکتهای استان در بازار سرمایه، کمک به ایجاد شرکت‌ها و نهادهای مالی تخصصی نهادهای مالی و تاسیس شرکت سرمایه یزد، مساعدت در تاسیس شرکت پروژه سهامی عام در استان، کمک به شرکتهای دانش بنیان و فناور، ایجاد صندوق زمین و ساختمان استان یزد ویژه نهضت ملی مسکن، ایجاد زیست بوم نهاده‌های مالی و شرکتهای مشاوره سرمایه‌گذاری، کارگذاری و سبدگردانی و غیره، برشمرد.  

فاطمی در پایان ابراز امیدواری کرد صاحبان سرمایه با اتکا به خوشنامی یزدی‌ها موجبات تحقق این رویه مهم را در استان یزد فراهم کنند و ساکنان این سامان نیز به زودی طعم شیرین توسعه سرمایه را بچشند.

«مجتبی دستمالچیان» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری استان یزد گفت: یزد یک استان صنعتی و معدنی کشور است که از مردمانی سختکوش و خوش انصاف برخوردار است.

وی با بیان این که در حالی ضریب نفوذ مردم یزد در بورس بالاست ولی شرکت‌های تولیدی استان به دلایلی در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته‌اند، از جمله این دلایل را ناتوانی در تامین مالی مورد نیاز برای حضور در بورس، ناآشنایی واحدها با این حوزه و البته برخی سختگیری‌های بورس ذکر کرد.

دستمالچیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از چهار هزار واحد بزرگ و کوچک تولیدی استان تنها ۱۷ واحد در بورس فعالیت دارند لذا امیدواریم از سوی سازمان بورس در مورد حضور واحدهای بزرگ و متوسط استان در بورس تسهیل‌سازی صورت گیرد.

این مسئول همچنین ابراز امیدواری کرد که سازمان بورس و بازار سرمایه بتواند از این طریق تامین مالی برای طرحهای عمرانی و سرمایه گذاری استان نیز به همراه داشته باشد.

«محمدعلی شیرازی» مدیر عامل فرابورس ایران نیز در این همایش ضمن ارائه توضیحاتی در مورد بازار فرابورس در کشورمان، از فعالیت ۹ شرکت یزدی در فرابورس، گفت: استان یزد دارای چهار شرکت فرابورس رها شده نیز است که امیدواریم با پیگیری مسئولان استان برای فعال شدن آنها باشیم.

«محمود گودرزی» مدیرعامل بورس تهران نیز در این همایش پیرامون ظرفیت‌های بازار سرمایه در استان یزد به ایراد سخن پرداخت.

گفتنی است؛‌ این همایش دو روزه با حضور متولیان اقتصادی و بازار سرمایه با هدف معرفی ظرفیت‌های بازار سرمایه استان، توسعه سواد مالی مدیران، توسعه اقتصادی استان، آشنایی شرکت های بورس با روش نوین تامین مالی، جذب و تامین مالی طرح های نیمه تمام استان از طریق جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و بازار سرمایه در حال برگزاری است.

در این همایش در خصوص پذیرش شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و دانش بنیان و مزیت ها و کارایی آن در بورس و بازار سرمایه و روش های تامین مالی طرح نیمه تمام عمرانی استان بحث و تبادل نظر می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا