انرژی

برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی، پژوهشی و دانشجویی بین جهاددانشگاهی و وزارت نیرو

تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و وزارت نیرو با موضوع برگزاری برنامه‌های مشترک قرآنی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و دانشجویی برای کارکنان و خانواده‌ها و مجموعه ذینفعان وزارت نیرو به امضا رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری جهاددانشگاهی و وزارت نیرو به منظور توسعه زمینه‌های همکاری سازنده و برقراری ارتباط سازمان‌یافته و ایجاد مشارکت و بهره‌گیری از توانایی‌های موجود، با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی بین دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دکتر احمد حیدری معاون وزیر و رییس شورای فرهنگی وزارت نیرو امروز شنبه ۳ تیرماه برگزار شد.
 

همچنین بخوانید

توجه ویژه جهاددانشگاهی به مباحث فرهنگی

رییس جهاددانشگاهی در این مراسم ضمن عرض تبریک هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: خون شهید بهشتی و یاران باوفایش جان تازه‌ای به انقلاب اسلامی داد و شکوفه انقلاب را احیا کرد.

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: یکی از اهداف تاسیس جهاددانشگاهی در ابتدا بحث فرهنگی و تبلیغاتی است، که ابتدا در دانشگاه ها این فعالیت ها اغاز شد و در ادامه به جامعه گسترش پیدا کرد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر این نهاد بیش از ۱۲۰ واحد دارد که ۲۰ تا ۳۰ واحد آن، مانند ایسنا، ایکنا، ایسپا و … به امور فرهنگی می‌پردازند، گفت: خبرگزاری ایکنا با ۲۲ زبان به امور قرآنی و فرهنگی می‌پردازد و برنامه‌های زیادی در این حوزه داشته و دارد. فعالیت‌های قرآنی از جمله موضوعاتی است که زمینه همکاری دو نهاد در این زمینه را فراهم  می‌کند.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه تصریح کرد: این نهاد نه تنها برای وزارت نیرو که برای دیگر وزارتخانه‌ها هم کارهای خوبی را انجام داده است.

ضرورت فرهنگسازی مصرف از سوی نهادهای فرهنگی جهاددانشگاهی

در ادامه دکتر احمدی رییس شورای فرهنگی وزارت نیرو در سخنانی گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد بسیار مقدس، دینی، علمی و برگرفته از اندیشه های انقلابی و اعتقادی جامعه با پشتوانه دانایی در جامعه است که خدمات زیادی انجام داده و به عنوان یک موتور محرکه به سوی علم و دانایی در محور فرهنگ اسلامی و انقلابی حرکت کرده است.

وی اظهار کرد: در کشور هر جا نیاز بوده است جهاددانشگاهی حضور یافته و موفقیت های آن برای انقلاب گویای کارهای مفید آن است.

وی با بیان این که وزارت نیرو با قبل از انقلاب بسیار متفاوت است، اظهار کرد: قبل از انقلاب هفت هزار مگاوات برق در کشور تولید می‌شد اما امروز این تولید به ۹۲ هزار مگاوات در کشور رسیده است. امروز بیش از ۹۵ درصد صنعت برق کشور خودکفاست که این خود از افتخارات نظام است و صادرات فنی و مهندسی به تمام دنیا داریم.

دکتر حیدری رییس شورای فرهنگی وزارت نیرو با اشاره به این که نیروگاه گازی یکی از لبه‌های مهم انرژی در جهان است، گفت: کشور روسیه که در حوزه برق حرارتی قدرتمند است از ما خواسته تا نیروگاه گازی در آن ایجاد کنیم. همچنین، در سدسازی نیز امروز جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم و قسم اعظمی از این فعالیت‌های وزارت نیرو جزو افتخارات انقلاب اسلامی است و آب و برق مساله بسیار مهمی برای زندگی روزمره مردم است که امروز این‌ اقدام خوب توسط نیروی انسانی وزارت نیرو رخ داده است.

وی با تاکید بر این که آموزش قرآنی کارکنان وزارت نیرو در همه حوزه‌های قرآن کریم، پوشش رعایت الگوی مصرف از سوی خبرگزاری‌های وابسته به جهاددانشگاهی و … از جمله زمینه‌های همکاری دو نهاد است، گفت: امروز الگوی مصرف در کشور در جایگاه مناسبی قرار ندارد و تبلیغ الگوی صحیح مصرف از سوی نهادهای فرهنگی جهاددانشگاهی موضوعی است که می‌توان در راستای آن‌ همکاری کرد.

دکتر حیدری اظهار کرد: سال گذشته ما هفت هزار مگاوات برق تولید کردیم که نشان دهنده افزایش تولید در کشور است. فرهنگ‌سازی مصرف، نقطه قوت این تفاهم‌نامه است و فرهنگ‌سازی مصرف آب و برق از مفاد بسیار خوب آن است. اگر فرهنگ‌سازی در این‌زمینه از سوی جهاددانشگاهی به خوبی صورت گیرد، نقطه قوتی برای دولت و جامعه خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم مصرف انرژی کشور را که سالانه ۱۰۴ میلیارد دلار است، به نصف کاهش دهیم، بودجه زیادی به دست آمده و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. در حوزه افکارسنجی نیز جهاددانشگاهی می‌تواند به خوبی به ما کمک کرده و به این موضوع بپردازد که چه راه‌هایی وجود دارد که بتوانیم میانبر زده و به الگوی بهتری در حوزه فرهنگ‌سازی الگوی مصرف برسیم.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: اگر در الگوی مصرف بتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم، ده‌ها میلیارد دلار برای کشور سودآوری دارد که با آن می‌توانیم نوسازی کرده و درآمد زیادی را عاید دولت و مردم کنیم. از جهاددانشگاهی درخواست داریم که این‌ حرکت را به خوبی پیش ببرد. جهاددانشگاهی همواره به نیازهای کشور می‌پردازد و این امر نیز جزو نیازمندی‌های کشور است و باید به خوبی پیش برود.

ضرورت دید تخصصی و چند بعدی به فعالیت های فرهنگی

در ادامه دکتر کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: در حوزه فرهنگی به لحاظ ساختار تخصصی این معاونت شامل ۵ مرکز سازمانی قرآنی دانشگاهیان، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، سازمان دانشجویان ایران، سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی و خبرگزاری های دانشگاهی می شود.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس ۲ ماموریت جدی را تا به امروز دنبال کرده است، گفت: ماموریت اول این است که جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس به عنوان یک نهاد دانشگاهی در بستر فعالیت های فرهنگی حضور داشته است. در ابتدای انقلاب این فعالیت در قالب مدیریت فضای دانشگاه ها شکل گرفته و در ادامه به عنوان مشارک و ذینفع کار فرهنگی دانشگاه فعالیت می کند و در شواری فرهنگی دانشگاه عضویت دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: ماموریت دوم فعالیت جهاددانشگاهی، بحث فرهنگ عمومی است یعنی حضور در مجامع عمومی و مراکز که با شاخص فرهنگی جامعه در ارتباط است و مشخصا وزارت ارشاد متولی این برنامه و شورای عمومی است. طبیعتا وزارت این نیرو هم در شوراها حضور دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین بخش ها در در وزارت نیرو، بخش فرهنگی است. اگر امروز مصرف انرژی را به عنوان موضوع مهم کشور قلمداد کنیم بحث فرهنگی در مسایل انرژی آب و گاز و … مورد توجه است.

دکتر کلانتر مهرجردی اظهار کرد: فعالیت فرهنگی نیاز به یک دید تخصصی و چند بعدی دارد که نهادهایی مانند جهاددانشگاهی می توانند در ارتقای وضعیت کمک کننده باشند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: در گذشته با همکاری این وزارت طرح موفقی را به عنوان داناب دنبال کردیم و دغدغه مصرف صحیح از انرژی به دانش آموزان منتقل شد. مرکز افکارسنجی این نهاد نیز می تواند کمک رسان و مدد رسان این وزارت باشد. پوشش‌های خبری وزارت نیرو در حوزه کاهش مصرف انرژی زمینه خوبی برای همکاری دو نهاد است. همچنین، آشنایی دانشجویان با ظرفیت‌های وزارت نیرو نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری به امضای دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دکتر احمد حیدری معاون وزیر و رییس شورای فرهنگی وزارت نیرو رسید.

تفاهم نامه

موضوع این تفاهم‌نامه برگزاری برنامه‌های مشترک قرآنی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و دانشجویی برای کارکنان و خانواده‌های ایشان و مجموعه ذینفعان وزارت نیرو است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، از محورهای همکاری دو طرف می توان به همکاری در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با محوریت قرآن کریم، برگزاری دوره‌های آموزشی در ساحت‌های مختلف قرآنی، معرفتی و فرهنگی (حفظ، روخوانی، روانخوانی، قرائت، تدبر و…) به صورت حضوری و غیرحضوری، همکاری در حوزه‏های مختلف رسانه‏ای از جمله آموزش‏های رسانه‏ای، تولید محتوای چند‏رسانه‏ای و…،  برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و ترویجی مشترک با استفاده از ظرفیت دانشجویی، انجام طرح‌های نظرسنجی، نیازسنجی و نگرش‌سنجی در حوزه‌های مورد توافق و حمایت از انتشار محتواهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اشاره کرد.

تعهدات جهاددانشگاهی شامل:

۱- برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع با اولویت طرح‌های آموزشی تربیت ­ مربی روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، تربیت حافظ و قاری قرآن کریم و پشتیبانی از حافظان قرآن کریم در بستر فضای مجازی و به صورت تلفنی

۲- طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویجی قرآنی متناسب با نیاز وزارت نیرو

۳- ارائه آموزش‌‏های ویژه کارکنان وزارت نیرو از جمله در موضوعات سواد رسانه‏ ای، مهارت‌های گفتگو، مهارت‏ های زندگی، تدبر در قرآن و … با ارائه مدرک معتبر جهاددانشگاهی

۴- ارایه خدمات رسانه ‏ای و استودیویی در حوزه ساخت محتواها و محصولات چندرسانه‏ ای در موضوعات مورد توافق

۵- انجام مطالعات فرهنگی، پژوهشی و آموزشی مورد نیاز وزارت نیرو

۶- برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها و نشست‌های دانشجویی متناسب با نیازهای وزارت نیرو

۷- انجام انواع نظرسنجی، نگرش‌سنجی و نیازسنجی متناسب با نیازهای وزارت نیرو

۸- حمایت از چاپ و نشر انواع تولیدات فرهنگی، علمی و آموزشی متناسب با نیازهای وزارت نیرو

تعهدات وزارت نیرو شامل:

۱- اعلام نیازهای فرهنگی، ترویجی و مطالعاتی شورای فرهنگی وزارت نیرو به جهاددانشگاهی

۲- اطلاع‌رسانی به کارکنان، خانواده‏ها و ذینفعان جهت شناسایی و جذب مستعدان و علاقه ‏مندان به دوره‌های آموزشی، رویدادهای فرهنگی و…

۳- همراهی و مشارکت در اجرای طرح ‏های قرآنی، فرهنگی و رسانه‏ای مشترک

۴- فراهم نمودن بستر مناسب جهت فعالیت دانش‌پذیران دوره‌ها در سطح محیط‌های ستادی و شرکت‌ ها

۵- در اولویت قرار دادن جهاددانشگاهی در برون‏ سپاری اجرای طرح ‏های مشترک

۶- حمایت و پیگیری حوزه ستادی وزارت نیرو در رابطه با تأمین مالی قراردادهایی که پس از امضای این تفاهم ‏نامه از طریق شرکت‏ های وابسته منعقد می‏ شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا