امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان زایی اولویت کشور است

وزیر کشور گفت: در حال حاضر دو مساله جمعیت و خاک اولویت های ما در حفظ تمامیت اراضی و امنیت کشور بوده که نیاز به رسیدگی فوری با بسیج عمومی دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، همایش “مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، حکمرانی منابع طبیعی و توسعه پایدار” با هدف ” هم افزایی برای حکمرانی متعالی سرزمین” با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و…. در محل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد.

همچنین بخوانید

احمد وحیدی، وزیر کشور در این گردهمایی گفت: مساله منابع طبیعی، خاک و آب یک بال و بال دوم جمعیت است که برای یک کشور حائز اهمیت است و کشور بدون هر یک از آنها معنا ندارد.

وی افزود: در حال حاضر آمارها نشان از افزایش بیابان می‌دهد به طوری که سالانه یک میلیون هکتار خاک در معرض فرسایش است که این عدد نگران کننده‌ای است.

وی در ادامه معضلات گفت: فرسایش عظیم خاک، فرونشست زمین‌ها به دلیل کاهش آب سفره‌های زیرزمینی، مشکلات ریزگردها و تخریب جنگل‌ها که ادامه دارد نیاز به رسیدگی فوری دارد.

وزیر کشور با بیابان اینکه رسیدگی به آب و خاک جز وظایف ذاتی ما است، عنوان کرد: حفظ تمامیت ارضی واجب بوده و با تمام قوا از کشور دفاع می‌کنیم. اما حفظ و نگهداری منابع طبیعی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. موضوع فرسایش خاک مسأله‌ای جهانی است اما نباید ما هم از مسئولیت بزرگی که داریم غفلت کنیم.

وحیدی تاکید کرد: اولویت حفظ آب و خاک کشور برای ادامه حیات از هر امری مهم‌تر است. البته این موضوع مختص یک سازمان نبوده و مشارکت جمعی را با محوریت سازمان منابع طبیعی می‌طلبد.

وی با اشاره به بسیج همگانی ادامه داد: هر جا تهدیدی امنیت کشور را تهدید می‌کند نیاز به بسیج همگانی است که با خطرات مقابله کند.

وزیر کشور با بیان اینکه باید احساس خطر کنیم، تصریح کرد: چالش فرسایش خاک باید جدی گرفته شود البته این معضل چاره دارد که یکی از آنها توجه به آبخیزداری است. به این ترتیب ضمن غنی سازی سفره‌های زیرزمینی مانع تخریب خاک و هدر رفت آب می‌شود بنابراین نباید زمان را از دست داد و ضرورت اجرای آن نیاز به ارزان سازی دارد.

وزیر کشور یادآور شد: کاری فوری‌تر از این برای گرده‌های جهادی وجود ندارد. تمام دهداری‌ها و بخشداری‌ها کشور باید درگیر موضوع شده و حتی سهم شهرداری‌ها باید در کاشت یک میلیارد درخت مشخص باشد.

وحیدی با تاکید بر دو مساله آب و خاک و نیز جمعیت بیان کرد: با بسیج عمومی کار باید با سرعت بیشتر انجام شود. در این راستا دو قرارگاه جمعیت و قرارگاه جهادی در وزارت کشور شکل گرفته که هر دو معضل را پیگیری می‌کند.

وحیدی با بیان اینکه نباید کار با یک سمینار به پایان برسد، ادامه داد: هزینه کرد برای آبخیزداری ضمن جلوگیری از خسارت سیلاب سبب می‌شود تا ما را در حفظ آب و خاک به مقصد برساند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا