انرژی

برداشت آب از سد طالقان برای کرج ۷۰ درصد افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آبفای البرز گفت: با اجرای ۵۵۰ متر لوله گذاری اضطراری در منطقه حسن آباد، ظرفیت برداشت آب از سد طالقان برای بافت کرج  تا ۷۰ درصد افزایش می یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی، حمیدرضا نامداری با اعلام این خبر اظهار کرد: به دنبال انسداد خروجی آب سد کرج به علت رانش کوه و حادثه سیل و سرازیر شدن گل و لای در مسیر رودخانه کرج که موجب قطع جریان آب رودخانه و توقف انتقال آب سد کرج به تصفیه خانه شماره یک کرج و به تبع آن افت فشار و قطع آب در برخی مناطق کرج شد، برای کاهش زمان قطع آب در چنین مواقعی، افزایش ظرفیت برداشت از سد طالقان مدنظر قرار گرفت. بنابراین عملیات لوله گذاری به طول ۵۵۰ متر با لوله هایی به قطر ۵۰۰ میلیمتر در منطقه حسن آباد از روز دوشنبه ۲۹ خرداد شروع شد.

همچنین بخوانید

وی افزود: آب تصفیه شده تصفیه خانه آب شماره ۲ کرج در رجایی شهر که منبع تامین آب خام آن سد طالقان است، توسط یک خط انتقال ۹۰۰ میلیمتر و با ظرفیت ۷۰۰  لیتر بر ثانیه به مخزن حسن آباد در عظیمیه می رسد. به دلیل اختلاف ارتفاع ناچیز این دو تاسیسات از یکدیگر، انتقال آب از تصفیه خانه آب رجایی شهر به کرج مرکزی با محدودیت ظرفیت انتقال مواجه بود اما پس از بروز حادثه سیلاب رودخانه کرج و مشکلات بعدی پیش آمده در شبکه توزیع، این عملیات با هدف افزایش برداشت آب و با کم کردن ارتفاع خط انتقال جدید تا ۱۰ متر، در نهایت قابلیت برداشت آب با افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت فعلی یعنی از ۷۰۰ به۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه امکان پذیر می‌شود.

مدیرعامل آبفای البرز گفت: با بهره برداری از این خط جدید که موسوم به خط نجات کرج مرکزی است، تاب آوری مخازن و شبکه توزیع در عظیمیه، تپه اسلام آباد، حصار، محله ساسانی و مصباح که متکی به تصفیه خانه آب شماره ۱ و سد امیرکبیر هستند، افزایش یافته و جایگزین مناسبی برای آب سد کرج در مواقع حوادث مشابه خواهد بود.

نامداری، هزینه این عملیات را ۴.۵ میلیارد تومان و زمان اجرای آن را با حضور سه گروه لوله گذاری امانی به طور همزمان، یک هفته اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا