امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

متوسط فرسایش خاک در ایران ۱۵.۴ تن در هکتار

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: متوسط فرسایش خاک در ایران ۱۵.۴ تن در هکتار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسن وحید، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در دومین روز از کارگاه آموزشی و نشست هم‌افزایی برای حکمرانی متعالی سرزمین افزود: اکثر آبخوان‌های کشور از آب تخلیه شده‌اند و با بحران مواجه هستیم، زیرا در میان‌مدت برگشت آب‌های از دست رفته امکان‌پذیر نیست.

همچنین بخوانید

وی در همین حال اظهار داشت: وضعیت فرونشست ۱۲ تا ۳۰ سانتی‌متری سطح آبخوان‌های کشور وضعیت نگران کننده‌ای را به وجود آورده است.

وحید تخلیه آبخوان‌ها، مصرف بیش از حد آب، رعایت نکردن الگوی مصرف، تخریب سرزمین و بهره‌وری نامناسب از آب را از عوامل فرونشست زمین عنوان کرد.

وی با بیان این که بروز سیلاب با شدت‌های مختلف در کشور پس از بارندگی، هراس ایجاد می‌کند، تصریح کرد: تعداد ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستا و آبادی در معرض تهدید سیل هستند و بیش از ۱۶۰۰ سیل در دهه اخیر ایجاد شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به معضل فرسایش خاک نیز اشاره کرد و بیان داشت: سالانه دو میلیارد تن خاک کشور دچار فرسایش می‌شود.

وی ادامه داد: متوسط فرسایش خاک در ایران ۱۵.۴ تن در هکتار است.

وحید، توجه نکردن به مراتع را عاملی دیگر در بروز سیلاب‌ها و فرونشست زمین دانست و گفت: پوشش گیاهی ضعیف مراتع منجر به ایجاد سیلاب‌ها، فرونشست‌ها و فرسایش خاک می‌شود.

وی اذعان داشت: نزدیک به ۶۶.۲ درصد از مراتع کشور جز مراتع کم تراکم، ۲۵.۳ درصد مراتع نیمه‌متراکم و ۸.۵ درصد جز مراتع متراکم دسته‌بندی شده‌اند.

وحید خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر بیش از دو برابر ظرفیت مراتع کشور بهره‌برداری شده است.

وی با اذعان به این که دولت‌ها نسبت به منابع طبیعی کم‌توجهی کرده‌اند، تصریح کرد: دولت‌ها باید در بخش منابع طبیعی سرمایه‌گذاری کنند.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سوی دیگر به بیابان زایی و پدیده گرد و غبار در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ سالانه تخریب زمین در کشور یک میلیون هکتار است که موجب ایجاد گرد و غبار می‌شود.

وی اضافه کرد: ۳۰ میلیون هکتار در کشور به طور مستقیم تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد.

وحید تغییر کاربری اراضی کشاورزی، افت آب‌های زیرزمینی، عدم تأمین حقابه و پیامدهای تغییر اقلیم از جمله تشدید خشکسالی را از عوامل گسترش بیابان برشمرد.

وی در عین حال مردمی‌سازی کردن برنامه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری با محوریت مدیریت مشارکتی و رویکرد نوین سازمان در حکمرانی متعالی و پایدار سرزمین را چاره کار برای مقابله و حل مسائل منابع طبیعی عنوان کرد.

وحید افزود: رویکرد طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور باید به سمت اقتصادی کردن طرح‌ها، فعال‌سازی‌تر کردن ظرفیت‌های بهره‌برداری پایدار و ارتقای تسهیل در مشارکت مردم و تقویت و انسجام سازمانی و بین دستگاهی باشد.

وی آب را محصول حوزه آبخیز عنوان و تصریح کرد: حل مشکلات حوزه‌های آبخیز کشور به تنهایی بر عهده سازمان منابع طبیعی نیست و تمام ارکان نظام و مردم باید مشارکت کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا