امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پرداخت مطالبات گندمکاران سرعت می‌گیرد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت:با توجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم حمایت حداکثری از گندم کاران، با تمرکز بر خریدتضمینی گندم، تسریع در پرداخت مطالبات در دستورکار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گندم یکی از کالاهای استراتژیک بوده و امسال به دلیل بارندگی مناسب در کشور پیش بینی می‌شود نزدیک به ۱۲ میلیون تن گندم در کشور برداشت شود. نیاز داخل حدود ۱۳ میلیون تن برآورد می‌شود که از این عدد حدود ۱۱ میلیون تن برای مصارف خبازی‌ها و بین ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون تن در صنایع غذایی مصرف می‌شود.

همچنین بخوانید

قیمت جدید خرید تضمینی گندم چند ماه است که مساله ساز شده به طوری که گندم کاران برای رسیدگی به موضوع طی نامه‌هایی خدمت رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری خواستار رسیدگی به موضوع شدند. اعضای بنیاد ملی گندم کاران با آنالیز قیمت‌ها عنوان می‌کنند نرخ تمام شده تولید گندم ۱۷ هزار تومان در هر کیلو است اما در جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی این عدد ۱۵ هزار تومان تعیین شده است. گندم کاران به این مبلغ اعتراض داشته و عنوان می‌کنند این امر سبب می‌شود تا کشاورزان گندم خود را به دامداران و دلال‌ها بدهند. پس از رایزنی بسیار قرار شد شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی برگزار شده و در نرخ فعلی گندم تجدیدنظر شود اما تا امروز این شورا هنوز برگزار نشده است.

شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدا) درباره پرداخت مطالبات گندم کاران به واریز شدن ۲۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم در هفته جاری اشاره کرده است و در این باره سید سعید راد اظهار کرد: تاکنون ۵۰ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان به گندم کاران پرداخت شده است.

وی افزود: تسریع در پرداخت ارزش محصول دریافتی از گندم کاران، موجب جلب اعتماد و اطمینان مضاعف کشاورزان در تحویل محصولاتشان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم بر اساس استانداردهای ابلاغی و با رویکرد حمایت از تولیدکنندگان این محصول اساس کار خرید است، اظهار کرد: در این راستا، با تجهیز مراکز خرید در ۳۱ استان و ارائه خدمات به گندم کارانی که محصولات خود را به مراکز مذکور تحویل می‌دهند، از تمامی ظرفیت‌های موجود برای اجرای مطلوب عملیات خرید و دریافت محصول باکیفیت از کشاورزان سراسر کشور اقدام شده است.

راد با بیان اینکه به صورت مداوم و مستمر، پیگیر تأمین اعتبارات مورد نیاز برای دریافت پول خرید تضمینی گندم از مجاری مربوط و پرداخت باقی‌مانده مطالبات گندم کاران هستیم، تصریح کرد: با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از طریق سازمان برنامه و بودجه، انتظار می‌رود در پرداخت باقی پول مطالبات کشاورزان، تسریع شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه خرید تضمینی گندم در سال جاری به نسبت سال گذشته، یک میلیون و ۱۰۷ هزار تن افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: از مدیران استانی و دست‌اندرکاران عملیات خرید این محصول راهبردی در سرتاسر کشور خواسته‌ایم تا با تلاش و توان دوچندان، به گونه‌ای عمل نمایند که بیشترین خدمات موجود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشاورزان ارائه کنند.

گفتنی است، خرید تضمینی گندم در کشور از مرز ۵ میلیون تن عبور کرده است و با واریز بخش عمده‌ای از مطالبات کشاورزان به حساب آنها در هفته جاری، تاکنون بیش از ۶۷ درصد از پول خرید تضمینی گندم به گندم کاران پرداخت شده است و تلاش‌های همه جانبه و بدون وقفه برای تسریع و تسهیل در پرداخت بهای محصول دریافتی در کمترین زمان ممکن و جلب رضایت خاطر آنها ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس مذاکرات انجام شده اگر قیمت فعلی گندم تجدیدنظر شده و افزایش پیدا کند ما به تفاوت این قیمت به حساب گندم کاران واریز خواهد شد. در حال حاضر مساله اصلی در افزایش نرخ این کالای اساسی تأمین اعتبار مورد نیاز این بخش است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا