انرژی

مشارکت دو شرکت بازرگانی غربی در صادرات سوخت روسیه

ویتول و گانوور که دو شرکت بازرگانی مستقل بزرگ انرژی در جهان هستند، پس از گذشت بیش از یک سال از تعهد برای کاهش چشمگیر همکاری تجاری با مسکو بر سر حمله به اوکراین، در میان خریداران بزرگ نفت پالایش شده روسیه دیده می شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۳ در گمرک روسی تنظیم شده است، نشان می‌دهد که ویتول و گانوور در میان ۱۰ خریدار بزرگ فرآورده‌های نفتی روسیه مانند بنزین و دیزل قرار دارند.

بر اساس آماری که روزنامه فایننشیال تایمز بررسی کرده، گانوور که شرکت مستقر در سوئیس است، از نظر ارزش خرید، هشتمین خریدار بزرگ بوده که یک میلیون تن محصولات نفتی به ارزش حدود ۵۴۰ میلیون دلار دریافت کرده است. ویتول که مدیران ارشدش عمدتا در لندن و ژنو حضور دارند، دهمین خریدار بزرگ بود که طبق آمار، حدود ۶۰۰ هزار تن از فرآورده‌های نفتی روسیه به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار را دریافت کرده است.

هر دو شرکت تایید کردند که خریداران معمولی فرآورده‌های نفتی روسیه هستند اما درستی این آمار را قبول نداشتند.

تجارت فرآورده‌های نفتی روسیه بر اساس تحریم‌های غربی، ممنوع نیست و حتی برای محدود کردن اختلالات عرضه سوخت، مورد تشویق واشنگتن قرار گرفته است البته تا زمانی که معامله‌گران تابع محدودیت‌های غربی باشند که بر سر جنگ اوکراین، علیه مسکو وضع شده است. اقدامات تنبیهی، شامل مکانیزم سقف قیمت گروه هفت است که در فوریه امسال برای فروش فرآورده‌های نفتی روسیه به اجرا گذاشته شد.

با این حال، چالش رعایت مکانیزم سقف قیمت به همراه ریسک شهرت در اروپا به دلیل ادامه تجارت با روسیه، باعث شده است بسیاری از شرکت‌های بازرگانی اروپایی از جمله بریتیش پترولیوم و شل، معاملات روسی را به طور کلی متوقف کنند. ویتول و گانوور هم خرید نفت روسیه را متوقف کرده‌اند.

اطلاعات گمرکی نشان می دهد که گانوور و ویتول تنها شرکت‌های غربی هستند که در میان ۱۰ خریداران بزرگ فرآورده‌های نفتی  روسیه قرار دارند. هشت خریدار بزرگ دیگر، عمدتا شرکت‌های تحت کنترل روسیه هستند که اخیرا شرکتی در امارات متحده عربی، هنگ کنگ یا سنگاپور تاسیس کرده‌اند.

ترافیگورا که به همراه ویتول، یکی از بزرگترین خریداران نفت روسیه پیش از جنگ بود، دیگر در میان ۱۰ خریدار بزرگ نیست اما همچنان سوخت‌های پالایش شده این کشور را خریداری می‌کند. طبق آمار شرکت کپلر، این بازرگان سوئیسی هفته گذشته یک محموله دیزل روسیه را در یک پایانه در آرژانتین دریافت کرد. ترافیگورا در این باره اظهارنظر نکرد و به اظهارنظر قبلی جرمی وایر، مدیرعامل این شرکت اشاره کرد که گفته بود ترافیگورا میزان محدودی فرآورده‌های پالایش شده از روسیه با رعایت تحریم‌ها خریداری می‌کند.

ویتول اعلام کرد صادرات فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه، مطابق با تمامی مقررات و قوانین تحریم قابل اجرا بوده و در چارچوب سیاست این شرکت برای حداقل کردن خرید از روسیه است و کل حجم نفتی که ویتول از روسیه خریداری می‌کند، در مقایسه با پیش از جنگ، بیش از ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، ویتول اعلام کرده که نمی‌تواند بعضی از اعلامیه‌های صادرکنندگان روسی را با سوابق خود تطبیق دهد و بعضی از سوابق گمرکی، گاهی پس از خروج محموله‌ها از روسیه تنظیم شده‌اند و به عنوان مثال، صادرات ویتول در دسامبر، ممکن است برای ژانویه ثبت شده باشد. گانوور هم این آمار را قبول ندارد و می‌گوید مجموع کلی برای این دوره، بسیار بالاست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا