انرژی

رئیس جمهور وارد بم شد

رئیس جمهور که به منظور افتتاح چند پروژه آب و برق به استان کرمان سفر کرده، دقایقی قبل وارد فرودگاه بم شد.

به گزارش آرمان اقتصادی،  سید ابراهیم رئیسی امروز ۹ تیرماه پروژه آبرسانی از سد نساء به شهرهای بم بروات را افتتاح خواهد کرد.

همچنین بخوانید

رییس جمهور که در فرودگاه بم مورد استقبال مسئولان استان کرمان و شهرستان بم قرار گرفت، به منظور افتتاح ۱۲ پروژه در حوزه آب و برق به به ارزش ۲۴ هزار و ۴۰۹ میلیارد تومان، بررسی وضعیت استان کرمان و اقدامات انجام شده دولت در خصوص رفع مشکلات مردم این منطقه، امروز جمعه ۹ تیرماه، با همراهی وزیر نیرو از طریق شهرستان تاریخی «بم» وارد استان کرمان شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهمترین طرحی که در این سفر افتتاح خواهد شد، بخش گازی ۳۱۲ مگاواتی نیروگاه خودمصرف بوتیا با ظرفیت کل ۴۵۰ مگاوات است که توسط شرکت فولاد بوتیای ایرانیان برای تامین برق مجتمع فولاد بوتیا و فولاد زرند احداث شده و مازاد تولید آن نیز به شبکه برق سراسری تزریق خواهد شد.
این نیروگاه دارای یکی از پیشرفته‌ترین توربین‌های کلاس F با بالاترین راندمان است و بخش بخار آن نیز به ظرفیت ۱۳۸ مگاوات، طبق پیش‌بینی‌ها تا پیش از پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
اما در نخستین برنامه این سفر، خط انتقال آب شرب به شهرستان‌های بم و بروات به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ و ۵ هزار مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق، با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود. فاز اول تصفیه‌خانه این طرح نیز به ظرفیت ۲۵۰ لیتر از مجموع ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه آماده افتتاح است.
پروژه آب‌رسانی بم و بروات از سد نسا، بیش از ۱۰ سال نیمه کاره رها مانده بود و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشا کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان به ‌ویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند.
تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهرهای فهرج، ریگان و نرماشیر و ۱۴۲ روستای مسیر به میزان حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در سال هدف (سال ۱۴۲۵)، چشم‌انداز و افق زمانی این طرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
این پروژه ۲۴۰ هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را تحت پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داده و فاز توسعه طرح آب‌رسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان نیز تعداد ۴۲۲ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.
خطوط جمع‌آوری، انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب سیرجان نیز پس از سال‌ها معطلی در این سفر به افتتاح می‌رسد تا مردم و بخش صنعت شهرستان از مزایای آن برخوردار شوند. این پروژه شامل ۳۷۳ کیلومتر خطوط جمع‌آوری و تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۶ هزار و ۵۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز است.
افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت، از جمله فواید و اثرات مثبت اجرای این پروژه است. جمعیت هدف این پروژه در فاز یک ۲۱۰ هزار نفر طراحی شده است.
در ادامه برنامه‌های این سفر پست ۱۳۲.۲۰ کیلوولت سبزواران، خط ۴۰۰ کیلوولت شاهماران۲، خطوط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی جیرفت و خط ۴۰۰ کیلوولت بم- جیرفت نیز با دستور رئیس جمهور افتتاح خواهند شد.
احداث، توسعه، اصلاح، بهینه‌سازی شبکه برق جهت برق‌رسانی به بیش از ۶۴۰۰ متقاضی فاقد برق، برق‌رسانی به ۱۲ روستای فاقد برق، برق‌رسانی به ۶۳۷ واحد مسکن ملی و تحویل پنل خورشیدی به عشایر استان به تعداد ۳۴۰ دستگاه نیز در این سفر افتتاح خواهند شد.
رئیس جمهور همچنین از عملیات احداث شبکه آب‌رسانی به مرکز استان که از خط انتقال آب خلیج‌فارس به بخش‌های صنعتی سیرجان منشعب شده است نیز بازدید خواهد کرد. احداث این خط به طول ۱۴۶ کیلومتر از بهمن سال گذشته آغاز شده و با سرعت بسیار خوبی به پیش می‌رود، به طوری که ۶۶ کیلومتر آن احداث شده و پیش‌بینی می‌شود در بهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.
با بهره‌برداری از پروژه‌های آب‌رسانی امروز، بخشی از تنش آبی استان کرمان حل خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا