امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

میزان جوجه ریزی طی تیرماه در خراسان رضوی افزایش می‌یابد

مشهد ـ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برنامه‌ ریزی شده تا در تیر ماه میزان جوجه ریزی نسبت به خرداد ماه بیشتر شود و ۸.۵ میلیون تن جوجه ریزی در استان صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید جعفری درباره میزان جوجه ریزی در خراسان رضوی طی خرداد ماه سال جاری اظهار کرد: در مدتی که کمبود مرغ در کشور وجود مشاهده شد در استان ما التهاب کمتری در بازار بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به افزایش میزان جوجه ریزی در خراسان رضوی طی خرداد ماه افزود: در اردیبهشت سال جاری هفت میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که حاصل آن تولید ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن مرغ است. مرغ حاصل از جوجه ریزی اردیبهشت از ۱۵ خرداد تا ۱۵ تیر کم کم وارد بازار می‌شود. همچنین در هفته گذشته دو میلیون قطعه مرغ آماده کشتار در استان داشتیم. در همین راستا در خرداد ماه سال جاری در استان هشت میلیون و ۸۶۰ قطعه جوجه ریزی انجام شد که نشان می‌دهد بیش از یک میلیون قطعه نسبت به ماه گذشته جوجه ریزی بیشتر شده است‌.

وی بیان کرد: با انجام این جوجه ریزی‌ها از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد که اوج حضور زوار به مشهد است ۲۰۰۰ تن مرغ بیشتر از ماه قبل وارد بازار می‌شود. همچنین برنامه ریزی شده تا در تیر ماه جوجه ریزی بیشتر شود و ۸.۵ میلیون تن جوجه ریزی در خراسان رضوی صورت گیرد. از ابتدای تیرماه تا کنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده است.

جعفری کرد: در پیک مصرف مشهد ۳۰۰ تن مرغ نیاز دارد و روزانه در این حدود مرغ در مشهد توزیع می‌شود. همچنین در استان ۴۹۰ تن مرغ در بازار توزیع می‌شود و تحویل شبکه صنفی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به قیمت مصوب مرغ برای مصرف کننده تصریح کرد: قیمت مصوب مرغ زنده درب مرغداری کیلویی ۵۲ هزار تومان است که تا ۵۵ هزارتومان نیز با توجه به افزایش قیمت جوجه و اعلام ستاد تنظیم بازار بلامانع است. مرغ گرم درب کشتارگاه کیلویی ۶۸ هزار تومان و برای مصرف کننده کیلویی ۷۳ هزار تومان است و بیشتر از این اگر در واحد صنفی فروخته شود؛ تخلف است.

وی با اشاره به افزایش قیمت جوجه بیان کرد: چون جوجه ریزی در کشور زیاد شده است، قیمت جوجه افزایش پیدا کرده و جوجه تا ۲۷ هزار تومان جوجه در بازار به فروش می‌رسد. محمد آقا میری سرپرست قبلی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود اگر ۷ درصد قیمت نهاده‌ها تغییر کند قیمت مرغ تغییر خواهد کرد و اکنون قیمت نهاده‌ها تولید تغییر کرده است.

جعفری درباره تولید قراردادی و خرید مرغ برای کنترل بازار بیان کرد: شرایط شرکت پشتیبانی برای خرید مرغ به شدت سختگیرانه است و شرکت پشتیبانی مرغ را با قیمت بالا نمی‌خرد. اکنون برخی از نهاده‌ها از جمله سویا در بازار کمیاب است، بنابراین با این شرایط مرغدار تمایلی به تولید مرغ ندارد. تولید قراردادی زمانی اجرا می‌شود که قیمت تمام شده محصول پایین باشد و مرغ در بازار پایین‌تر از قیمت مصوب است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تقویم تولید در کشاورزی سخت است، افزود: مرغدار برای تولید شرایط بازار را بررسی و سپس اقدام به تولید می‌کند، بنابراین باید برای ایجاد ثبات در بازار هم تولید کننده و هم مصرف کننده حمایت شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا