امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

هدف گذاری سازمان شیلات برای تولید میگو صادرات محور

تولید میگوی پرورشی آب شور به عنوان یک کالای صادرات‌محور در سازمان شیلات کشور هدف گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بندر چابهار یکی از ظرفیت‌های مطلوب کشور در تولید آبزیان است. در این منطقه سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول صید می‌شود که ۲۰۰ هزار تن آن مربوط به ماهی‌های صنعتی و ۱۰۰ هزار تن ماهی‌های غیرماکول (غیرقابل استفاده در کشورهای مسلمان) است. این منطقه ظرفیت دارد تا سالانه ۳۰ میلیون کنسرو ماهی برای بازار داخل و خارج تولید و عرضه کند. همچنین پرورش میگو در این منطقه از دیگر اهداف تعیین شده است که این طرح امسال به شکل جدی پیگیری خواهد شد.

همچنین بخوانید

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ صادرات در بخش آبزیان به لحاظ وزنی ۲۷ درصد رشد داشت. در حال حاضر ماهی‌های خاویر ایران به اروپا، میگو به اروپا، چین، روسیه و کشورهای اوراسیا صادر می‌شود. هدف این است در برنامه هفتم توسعه تولیدات کشور در حوزه محصولات آبزی به دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان شور سازمان شیلات ایران گفت: با توجه به تولید صادرات‌محور میگوی پرورشی آب شور، وجود بازارهای قوی خارجی به همراه بالا رفتن قیمت ارزی محصول و نرخ تبدیل آن در کشور به عنوان عوامل تأثیرگذار در میزان عرضه محسوب می‌شود.

وحید معدنی اظهار کرد: در حال حاضر صادرات میگو به بیش از ۲۱ کشور در حال انجام است و ۵ کشور عمده واردکننده میگوی پرورشی آب شور ایران شامل روسیه، امارات متحده عربی، چین، قطر و ترکیه است.

وی در همین حال صادرات میگو کشور در سال ۱۴۰۱ را بیش از ۳۷ هزار تن عنوان کرد. عمده گونه میگوی مورد پرورش در ایران، گونه وانامی است.

وی تصریح کرد: سازمان شیلات ایران به منظور توسعه صادرات میگوی پرورشی به دنبال جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد تنوع در بسته‌بندی و عرضه محصول است و در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی از طریق حمایت از ایجاد بازارهای آبزیان استانی صورت گرفته است. در حال حاضر تعداد ۹۲ واحد فرآوری میگو که با تجهیزات و ماشین‌آلات مرتبط در کشور داریم و ظرفیت فرآوری در یک شیفت کاری ۱۳۵۰ تن در روز است.

مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان شور سازمان شیلات ایران در مورد حمایت از تولیدکنندگان میگوی کشور نیز اعلام کرد: حمایت از پرورش دهندگان میگو در قالب سیاست گذاری‌های اصولی و فنی در تولید و صدور مجوزهای مربوط در درگاه ملی، هدایت‌های فنی و کارشناسی در سطوح استانی و ستاد، هدایت و نظارت بر عملکرد شیلات استان‌ها در چارچوب وظایف محوله، ایجاد هماهنگی بین تمام نهادهای ارائه کننده خدمات و توزیع نهاده‌ها و تسهیل‌سازی امور به منظور فعال‌سازی ظرفیت‌های راکد صورت می‌گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا