بین الملل

چین بزرگترین صادرکننده خودرو شد/ روسیه مقصد اول خودروهای چینی

چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل و جایگزین ژاپن شد؛ به شکلی که صادرات خودروهای چینی ۵۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان چین، این کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد.

همچنین بخوانید

طبق این گزارش، صادرات خودروهای چینی در ژانویه تا مارس با ۵۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۱.۰۷ میلیون دستگاه رسید؛ این در حالی است که ژاپن، به عنوان صادرکننده برتر در سال‌های گذشته، در این مدت ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده است.

سال گذشته، حجم صادرات خودروی چین به رکورد ۳.۱۱ میلیون خودرو رسید که این کشور را پس از ژاپن به دومین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل کرده بود.

انجمن خودروهای سواری چین پیش‌بینی کرده است که صادرات در سال ۲۰۲۳ به ۴ میلیون دستگاه افزایش پیدا کند.

داده‌ها حاکی از این امر است که رشد صادرات خودرو چین به دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و افزایش صادرات به روسیه بوده است.

صادرات خودروها با سوخت‌های جدید که شامل خودروهای برقی نیز می‌شود، با رشد ۹۳ درصدی به ۳۸۰ هزار دستگاه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ رسید و حدود ۴۰ درصد از کل صادرات خودرو چین را به خود اختصاص داد.

علاوه بر این، بازوی چینی تسلا نیز با فروش ۹۰ هزار دستگاه در دوره گزارش، بزرگترین شریک در صادرات خودروهای با سوخت جدید بود. صادرات سه ماهه نخست تسلا از چین نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر، صادرات چین به روسیه در دوره گزارش نسبت به سال گذشته، با افزایش بیش از ۳ برابری مواجه شده است و به ۱۴۰ هزار دستگاه رسید؛ به نحوی که روسیه را به بزرگترین مقصد صادراتی خودروهای چینی تبدیل کرد.

پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، تعداد زیادی از خودروسازان جهانی به دلیل تحریم‌های غرب که زنجیره تأمین را به خطر انداخت و معاملات مالی با روسیه را با مشکل مواجه کرد، این کشور را ترک کردند. فرصتی که خودروسازان چینی مشتاقانه از آن استفاده کردند و حضور خود در بازار روسیه را گسترش دادند.

صادرات خودروهای چینی در سه ماهه دوم نیز به رشد خود ادامه داد. شرکت‌های خودروسازی این کشور از ژانویه تا آوریل سال جاری، در مجموع ۱.۳۷ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده‌اند. حجم صادرات آنها در ماه گذشته به ۳۷۶ هزار دستگاه رسید که نسبت به ماه پیش از آن ۳.۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۷۰ درصد افزایش داشته است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا