اقتصاد کلان

جابجایی صنایع برای مقابله با آلایندگی مشکلی را حل نمی‌کند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اعلام اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز ۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن استان اصفهان اختصاص داده شده است، گفت: هیچ مجوزی به صنایع آلاینده در استان داده نشده است.

امیرحسین کمیلی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز صنعت و معدن برگزار شد، اظهار کرد: سرمایه در گردش، تامین انرژی و نیروی انسانی ماهر چالش‌های جدی صنایع استان اصفهان محسوب می‌شود، البته مشکل عمده‌ای از نظر نیروی کار و کارگری در بخش صنعت، معدن و تجارت استان و اختلاف عمده‌ای بین بخش کارگری و کارفرمایی این خطه وجود ندارد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه اشتغال خوبی از طریق توسعه بخش تولید و صنعت در استان ایجاد شده است، افزود: وضعیت اشتغال و نیروی کار در بخش‌هایی از استان منفی است و به‌طور تقریبی نیروی کار بومی در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و اردستان وجود ندارد و این وضعیت در مبارکه و نجف‌آباد هم به نوعی وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان، توضیح داد: مولدسازی قانون جدیدی نیست و از سال‌های پیش هم وجود داشته، اما در زمان حاضر مورد تاکید بیشتر قرار گرفته است. اداره کل صمت متولی مستقیم بخش کارگری و مولدسازی نیست و باید اطلاعات دقیق و کامل‌تر را در این زمینه‌ از اداره کل تعاون کار و رفاه و اجتماعی و اداره کل اقتصاد و امور دارایی استان کسب کرد.

وی با اعلام اینکه رشد بخش صنعت کشور در سال ۱۴۰۰، ۳.۱ درصد بوده و این عدد در سال گذشته به ۷.۷ درصد رسید، گفت: پیشرفت در بخش صنعت شیب خوبی گرفته است و در اکثر بخش‌های صنعتی و معدنی شاهد رشد بوده‌ایم، هر چند در مواردی هم شاهد رشد منفی هستیم.

کمیلی با اشاره به متوسط رشد ۷.۷ درصدی بخش صنعت از مهر سال گذشته تا امروز خاطرنشان کرد: این رشد در آخرین ماه کاری دولت گذشته ۱.۲ درصد بود که در اسفند سال گذشته به ۹.۱۱ درصد رسید. همچنین جایگاه استان اصفهان در یک‌سال گذشته در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار از رتبه بیست‌وسوم در کشور به رتبه پنجم ارتقا پیدا کرده و وضعیت کلی این بخش رو به رشد بوده است.

وی با اشاره به صادرات این استان در سال ۱۴۰۱ افزود: میزان صادرات استان در سال گذشته ۲ میلیون ۳۸۵ هزار تُن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون و ۲۸۹ هزار دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۱ درصد از نظر وزنی و ۱۳ درصد از نظر ارزی رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان اضافه کرد: ۸۱۳ قلم کالا از اصفهان در سال ۱۴۰۱ به ۹۲ کشور جهان صادر شد که مهم‌ترین مقاصد صادراتی استان کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه، امارات و افغانستان بود.

وی با تاکید بر اینکه روابط اصفهان با کشورهای همسایه به‌عنوان مزیت این استان محسوب می‌شود و از همین رو ما صادرات خوبی را می‌توانیم به این کشورها داشته باشیم، تصریح کرد: گسترش روابط ایران و چین در نظام صادرات و واردات موثر خواهد بود، اما نگاه ما به این روابط، بیشتر صادراتی است و باید از این فرصت‌ نهایت استفاده را ببریم.

کمیلی با اشاره به آلایندگی برخی از صنایع از جمله آجرپزی‌ها، اضافه کرد: آلایندگی و آلودگی، همه جا و برای همه خوب نیست، اما جابه‌جایی یک صنعت از یک نقطه به نقطه دیگر، در واقع مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بخش صنعت باید به‌گونه‌ای فعالیت کند که استانداردهای آلایندگی را رعایت نماید و آن را به حداقل ممکن برساند.

وی ادامه داد: هیچ مجوزی به صنایع آلاینده در استان داده نشده، هرچند ممکن است صنایعی از گذشته وجود داشته باشد که امروز موظف‌اند میزان آلایندگی خود را کنترل کنند و برنامه زیست‌ محیطی مُدونی هم داشته باشند. حدود ۷۵ درصد از آلایندگی در اصفهان مربوط به منابع متحرک و خودروهاست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان همچنین با اشاره به نبود مشکل در بخش تأمین برق صنعت سیمان در استان گفت: اگر التهاب و نوسانی در این بخش ایجاد شده، جنبه روانی و دلال‌بازی داشته است و ارتباطی به موضوع برق ندارد. ولی مردم با مصرف درست دولت را در تأمین برق همه بخش‌ها به‌ویژه صنایع یاری کنند.

وی با بیان اینکه تولید انرژی در کشورمان کم نیست، اما مصرف نادرست انرژی باعث بروز مشکلاتی می‌شود که هر از گاه اخبار آن را از رسانه‌ها می‌شنویم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور داریم که هزار مگاوات آن مربوط به اصفهان است. در حال حاضر تأمین ۳ هزار مگاوات از این ناترازی را اصفهان تقبل کرده است. بخشی از تأمین این برق توسط شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه تقبل شده است و بخش دیگری توسط سایر صنایع انجام خواهد شد.

به گفته وی، از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز ۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن استان اصفهان اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا