ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

کاربردی‌شدن تصاویر «خیام» در نقشه پوششی سازمان نقشه‌برداری

سخنگوی سازمان فضایی ایران با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نقشه‌برداری، گفت: در این همکاری مشترک، تصاویر ماهواره «خیام» در تهیه نقشه‌های این سازمان کاربردی خواهد شد.

حسین دلیریان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سازمان فضایی ایران در دولت جدید، با عزمی راسخ و با برنامه‌ای مدون که سال گذشته در دومین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم، تحت عنوان برنامه ۱۰ ساله فضایی به تصویب رسید، اقدامات جدی در حوزه فضایی را در دستور کار قرار داد و بر مبنای همین اقدامات سازمان فضایی ایران آمادگی کامل دارد تا نیازهای فضاپایه کشور را به طرق مختلف مرتفع کند.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد با دستگاه‌های مختلف برای کاربردی شدن خدمات ماهواره «خیام»، اظهار کرد: با گذشت کمتر از دو سال از دولت سیزدهم، در سازمان فضایی تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای متعددی را در راستای حل مشکلات کشور با فناوری‌های فضایی، با دستگاه‌های مختلف امضا کردیم.

دلیریان ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان فضایی و سازمان نقشه‌برداری با هدف کاربردی شدن تصاویر ماهواره خیام در حوزه‌هایی چون تهیه اطلس‌ها، آمایش سرزمین، نقشه‌ها و غیره به امضا رسید.

سخنگوی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ماهواره خیام برای کشور یک ظرفیت بزرگ به شمار می‌رود، یادآور شد: طبق تفاهم‌نامه‌ منعقد شده، تصاویر و داده‌های ماهواره خیام در جهت تهیه جدیدترین نقشه پوششی کشور با محوریت سازمان نقشه‌برداری، به کار گرفته خواهد شد و این پروژه مهم در یک قالب مشخص و مدون پیش خواهد رفت.

دلیریان تاکید کرد: سازمان فضایی ایران آمادگی دارد که در حوزه‌های مختلف پژوهشی و علمی نیز با سازمان نقشه‌برداری و سایر ارگان‌ها، همکاری کند و قطعا این همکاری‌ها به تثبیت دانش و تعمیق آن در کشور کمک قابل توجهی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ماهواره “خیام” در تاریخ ۱۸ مردادماه ۱۴۰۱ با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر “سایوز” به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت ۵ سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا