امور زیربناییتعاون و اشتغال

به کارگماری ۳ هزارنفر از طریق سامانه «جست و جو شغل»

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در کمتر از یک ماه پس از راه اندازی سامانه جست وجو شغل حدود ۳ هزار به کارگماری انجام شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نشست خبری هفتمین آزمون بخش خصوصی کشور در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. محمود کریمی بیراوندی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای نشست گفت: یکی از مسائل و چالش‌های بازار کار ایران که همواره وجود داشته و با پیشرفت علم و حرکت بازار کار به سوی مشاغل جدید روز به روز نمود بیشتری پیدا کرده موضوع نیاز کار، کارجویان بوده اینکه بتوانند اولویت‌های کارفرمایان را رفع کنند.

همچنین بخوانید

وی افزود: عدم تطابق نیاز کارفرمایان و تبحر کارجویان در سال‌های اخیر به چالش بزرگی تبدیل شده زیرا سرعت شغل‌ها و درخواست شایستگی‌های جدید و نیز نیاز به مهارت‌هایی که متناسب با آموزش‌های سنتی نیستند هر سال خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد مشاغل در دو دهه آینده نیاز خواه بود که امروز نمی‌توان حتی نام آنها را پیش بینی کرد. به عنوان مثال ۱۵ سال پیش کسی تصور نمی‌کرد فردی در خانه بدون حضور فیزیکی کسب درآمد کند.

وی تصریح کرد حرکت بازار کار به سمت فعالیت‌های دیجیتالی سبب شده تا عناوین شغلی جدید زیادی ظهور کنند.

کریمی بیراوند با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو سال گذشته برای کمک به حل این معضل اقداماتی را در دستور کار قرار داده است، گفت: به تازگی ما نیز با دغدغه جامعه که بیماری مزمن بیکاری فارغ تحصیلان دانشگاهی است و آمار بالایی را به خود اختصاص داده ولی فکر منسجمی برای حل آن وجود نداشته برنامه داریم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آمار بیکاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن روند کاهشی داشت و از نرخ ۱۸.۳ درصد سال ۹۷ به حدود ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید. اما کافی نیست و باید این عدد به کمترین درصد برسد.

وی با اشاره به اصلاح قانون کار پس از ۱۵ سال بیان کرد: تطابق آموزش‌ها متناسب با نیازهای بازار کار یکی از چالش‌های موجود بوده که منجر به راه اندازی سامانه جست و جو شغل با هدف به کار گماری افراد با تبحر مورد نیاز شد. به این ترتیب از این طریق بین کارجو و کارفرما بدون واسطه ارتباط برقرار شده است.

این مقام مسؤول یادآور شد: تمام نهادهای بخش خصوصی از این بستر برای جذب نیروی مورد نیاز خود اقدام کنند و در این باره دولت دخالتی نداشته و تصدی گری ندارد.

وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فقط نقش نظارتی دارد به آمار ثبت نام افراد در این سامانه اشاره کرد و گفت: در کمتر از یک ماه پس از راه اندازی حدود ۳ هزار به کار گماری انجام شد. جزئیات این آمار در تمام مراحل کار قابل رصد است. علاوه بر اینکه در همین مدت زمان نزدیک به ۶۰ هزار فرصت شغلی اعلام و حدود ۲ هزار و ۶۰۰ کارفرما در سامانه ثبت نام و نیازمندی‌های خود را اعلام کردند. در این راستا ۲۹ هزار کارجو روی سامانه اعلام آمادگی برای کار کرده اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: رویکرد وزارتخانه حمایت از بازار کار برای جورسازی و انطباق آموزش بر نیازمندی‌ها است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا