امور زیربناییتعاون و اشتغال

پرداخت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت ‏های تعاونی

سرپرست دفتر نوسازی و توانمندسازی تعاونی‏‌ها از پرداخت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق شبکه بانکی کشور به شرکت ‏های تعاونی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مریم کیوانی، سرپرست دفتر نوسازی و توانمندسازی تعاونی‏‌ها گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بخش تعاون به‌عنوان یک بخش مهم در اقتصاد کشور توانایی جذب سرمایه‌های خُرد و نقدینگی‌های کوچک مردم را در جهت کاهش تورم، رشد تولید، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

همچنین بخوانید

کیوانی با اشاره به لزوم حمایت شبکه بانکی کشور از توانمندسازی و راه‌اندازی طرح‌های تعاونی گفت: بخش تعاون می‌تواند به‌عنوان ابزار مهمی در راستای ایجاد تعادل در نقدینگی و مردمی‌کردن اقتصاد گام بردارد و حضور بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش از اقتصاد، پایداری کسب‌وکارها، رونق تولید و ایجاد اشتغال مولد در کشور را در پی خواهد داشت.

وی حمایت بانک‌ها از جمله بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای مانند بانک توسعه تعاون برای تقویت بخش تعاون را ضروری دانست و افزود: لازمه تحول در این بخش تغییر رویکرد به سمت ارتقای کیفی بخش تعاونی و توسعه و رونق‌بخشی کسب‌وکار تعاونی‌ها است.

سرپرست دفتر نوسازی و توانمندسازی تعاونی‌ها ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ از طریق سیستم بانکی کشور مبلغ ۳۰,۲۳۵ میلیارد تومان به شرکت‌های تعاونی پرداخت شده است که بانک‌های مسکن، ملت، صادرات و توسعه تعاون با مجموع ۱۸,۵۱۷ میلیارد تومان (معادل ۶۱ درصد از کل تسهیلات) بیشترین سهم را در مجموع تسهیلات پرداخت‌شده داشته‌اند که با مشارکت اقتصادی اعضای تعاونی‌ها و سهم‌آورده آن‌ها در پروژه‌های تعاونی، میزان سرمایه‌گذاری جدید ایجادشده به بیش از ۴۱ همت محاسبه شده است.

کیوانی با اشاره به تصویب و ابلاغ سند توسعه بخش تعاون کشور در اواخر سال گذشته و اهداف تعیین‌شده در سند مذکور طی چشم‌انداز ۱۰ ساله افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف در نظر گرفته شده جذب ۴۵ درصدی سرمایه‏گذاری‌های صورت‌گرفته در کشور در بخش تعاون و جذب حداقل ۱۵ درصد حجم نقدینگی در طرح‌ها و پروژه‌های بومی و ملّی تعاونی‌ها است که تحقق این مهم بدون مشارکت مردم در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری بانک‌ها در تأمین منابع مالی مورد نیاز تعاونی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا