امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آمار ۱.۱ میلیون نفر از جامعه عشایری در مرکز آمار ثبت شده است

سوادکوه – سرپرست سازمان امور عشایری ایران گفت: از مجموع حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت جامعه عشایری فقط آمار حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از آنان در مرکز آمار ایران ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیاوش احمدی میرقائد عصر پنجشنبه در جلسه شورای عشایری شهرستان سوادکوه تعداد عشایر کشور را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برشمرد و افزود: عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور، ۳۸ درصد دام سبک و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند که همین ارقام بیانگر جایگاه مهم و اثرات اجتماعی و فرهنگی این قشر است.

همچنین بخوانید

سرپرست امور عشایری کشور با اشاره به تولید ۲۰۰ هزارتن گوشت قرمز، بر اهمیت ایجاد زنجیره گوشت قرمز اشاره و خاطرنشان کرد: با افزایش بهره وری دام و رشد ۲۰ درصدی می‌توان گفت که از واردات گوشت قرمز بی نیاز شویم.

وی عشایر را حافظان مرزهای کشور دانست و گفت: عشایر با تقدیم ۱۲ هزار و ۲۰۰ شهید حدود ۶ برابر بیشتر از میانگین دیگر اقشار شهید تقدیم نظام کرده اند.

این مسئول با بیان اینکه سازمان امور عشایر متولی رفع همه امور عشایر نیست اگرچه مطالبه گر امور عشایر است، افزود: بخشی از امور را سازمان امور عشایر و دیگر امور را دیگر دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهند.

احمدی میرقائد با بیان اینکه سوادکوه دایره المعارف عشایر کشور است به حضور دیگر عشایر در شهرستان اشاره کرد و یکی از مشکلات عشایر را مربوط به اختلاف آمار عشایر در سازمان و مرکز ملی آمار عنوان کرد و گفت: ما حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جامعه عشایری داریم اما از این تعداد حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مرکز آمار ایران ثبت شده‌اند که پیگیر رفع این چالش هستیم.

وی سه وظیفه اصلی سازمان امور عشایر را آب، راه و حمایت از تولیدات عشایر برشمرد و خاطرنشان کرد: قسمت سوم نیازمند فراهم کردن تسهیلات است و مشکل اصلی عشایر در دریافت تسهیلات مسئله ضمانت است.

سرپرست سازمان امور عشایر کشور به بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سال جاری برای عشایر کشور اشاره کرد و میزان تسهیلات برای عشایر کشور را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و از اعتبار ۴ میلیارد تومانی به امور عشایر شهرستان سوادکوه خبر داد.

وی با اشاره به نیاز مختلف جامعه عشایری بر ضرورت همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی در این مورد تاکید کرد و در رابطه با وضعیت آرد عشایر سوادکوه از توزیع ۸۵۰ کیسه آرد خبر داد و ابراز امیدواری کرد این مهم استمرار یابد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا