انرژی

استان مرکزی به خورشید روی خوش نشان می دهد؟

استان مرکزی به لحاظ قرار گرفتن در منطقه خشک و گرم کشور، روزهای گرم زیادی را با تابش بالای نور خورشید تجربه می‌کند و برخی نقاط گرمسیر استان نظیر شهرستان ساوه، ۳۴۰ روز از ۳۶۵ رو سال از تابش آفتاب برخوردار بوده و ظرفیت تولید انرژی خورشیدی را داراست، اما این ظرفیت هر روز هدر می رود.

با وجود این ظرفیت عظیم در استان مرکزی، اما اقدام گسترده ای برای بهره‌گیری از این پتانسیل به منظور تبدیل آن به ذخایر انرژی های تجدیدپذیر در استانی که در مسابقه مصرف برق در حوزه صنعتی و کشاورزی با دیگر استان‌های کشور است، به چشم نمی خورد.

همچنین بخوانید

فعالیت ۵۴.۲ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا، در اینباره گفت: ناترازی تولید و مصرف در سال‌های اخیر از سویی و افزایش آلودگی هوا از سوی دیگر دولت‌ها را بر آن داشته که تغییر نگرش جدی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود داشته باشند.

“محمود محمودی”، با بیان اینکه نزدیک به ۵۴.۲ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان وجود دارد، افزود: از این میزان ۱۶.۲ مگاوات نیروگاه برق آبی، ۳۳.۳ مگاوات نیروگاه گازی و  ۴.۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی است.

وی با اشاره به اینکه بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و هدف گذاری در این حوزه با سرعت در حال پیشرفت است و دستورالعمل و بسته‌های حمایتی ویژه‌ای در این راستا لحاظ شده است، گفت: اهدای تسهیلات ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر با معرفی بسیج و سازمان صنعت، معدن و تجارت به بانک‌ها و همچنین خرید تضمینی انرژی تولیدی از سوی وزارت نیرو فرصت خوبی برای سرمایه گذاری متقاضیان در این حوزه است.

محمودی به برنامه‌های کشور برای گسترش تولید و استفاده از انرژی‌های نو اشاره کرد و گفت: در همین راستا طرحی دیده شده است که براساس آن واحدهای تولیدی با مصرف بالای یک مگاوات باید در سال یک تا پنج درصد انرژی مورد نیاز خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

پیش بینی ۳۳ نقطه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی روستایی

وی گفت: در استان مرکزی ۳۳ نقطه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی روستایی با ظرفیت ۸۷ مگاوات و  ۱۵ نقطه اولویت دار جهت صدور مولد مقیاس کوچک با ظرفیت ۴۹ مگاوات پیش بینی شده است.

این استان به خورشید روی خوش نشان نداده است!

رییس ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی نیز گفت: از پتانسیل خورشید و مزیت تابش آفتاب در بیشتر ساعات روز در این استان تاکنون استفاده مناسبی نشده است.

“ابوالفضل عزیز آبادی” اظهار کرد: پس از قرن‌ها جامعه بشری به این نتیجه رسید که سوخت‌های فسیلی تنها انرژی موجود جهت تامین خواسته هایش نیست و می‌تواند با هزینه کمتر انرژی بیشتری را  آنهم بدون آسیب به ساختار طبیعت یا محیط زیست به دست آورد، لذا به منابع تجدیدپذیر تامین انرژی روی آورد که الحق نتیجه بهتر و منفعت بیشتری را از این طریق کسب می‌کند.

وی بیان کرد: با استفاده از انرژی خورشیدی، باد، آب، زمین گرمایی، بیوگاز و … و تجاری شدن ساخت صفحه‌های خورشیدی و بهبود فناوری آن، امروزه نقش اول تامین انرژی در دنیا به این انرژی پاک تخصیص داده شده است.

او با اشاره به اینکه ایران دارای شرایط آب و هوایی و ارتفاع از سطح دریا و زاویه تابش مناسب برای دریافت انرژی پاک خورشیدی است، اظهار کرد: استان مرکزی در بین استان‌های کشور با کسب رده‌های سوم و چهارم، شرایط بسیار مناسبی برای نصب صفحه‌های خوب خورشیدی و استفاده از انرژی‌های خورشیدی دارد.

عزیزآبادی اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه زیادی به این موضوع در دو حوزه تدوین دستورالعمل‌های اجرایی و تلاش در تامین منابع شده که نتایج آن به تدریج برای مردم استان ملموس می‌شود. از شهریور سال ۱۴۰۱ با پیشنهاد و صدور حکم توسط استاندار، ستاد ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر استان تشکیل و از همان ابتدا شناسایی ظرفیت‌های موجود در استان آغاز شد و تمامی دستگاه‌ها، ادارات و سازمان‌های مردم نهاد با هدف قرار دادن کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی انرژی تجدیدپذیر، همکاری و همدلی داشته‌اند.

نقشه راه انرژی برق استان مرکزی نهایی شد

وی به برنامه های اجرایی این ستاد اشاره کرد و گفت: نهایی شدن نقشه راه انرژی برق استان مرکزی و شناسایی محورهای اقدامات مورد نیاز، تلاش بی‌وقفه مدیران استانی برای اجرایی کردن ابلاغیه با موضوع تامین ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز از انرژی‌های خورشیدی که به نحوی بلاتکلیف مانده بود و اهتمام مدیران صنایع و سرمایه گذاران که بهتر است بگوییم استقبال آنها از اجرایی کردن ماده ۴ دستورالعمل صادره از سوی هیات وزیران با موضوع تامین ۵ درصد برق صنایع انرژی‌بر از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، از مهمترین اقدامات بوده است.

رییس ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی، همچنین افزایش استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیرها و تسهیل عملیات صدور مجوز و شفاف کردن تعرفه‌های خرید برق توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا)، فعال کردن مراکز علمی استان در خصوص مطالعات کارشناسی طرح‌ها و ایجاد نیروگاه‌ها با محوریت دانشگاه اراک و همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تفرش، دانشگاه آزاد شرکت‌های دانش‌بنیان و … از دیگر اقدامات بوده است.

طراحی و جانمایی دو شهرک نیروگاهی در اراک و زرندیه

وی همچنین طراحی و جانمایی دو شهرک نیروگاهی در اراک و زرندیه که در مرحله کسب مجوزهای قانونی است، استفاده از ظرفیت سقف سالن کارگاه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و منازل مسکونی  که با استقبال خوب شهروندان صاحبان صنایع و کشاورزان مواجه شده و هر روز به تعداد متقاضیان افزوده می‌شود، برگزاری نشست‌های کارشناسی تخصصی برای بهره‌گیری از تجارب از جمله همایش اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه اراک از جمله اقداماتی بوده است که توسط ستاد اجرایی شده است.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات برق باختر نیز گفت: تامین انرژی به یک مسئله جدی در جوامع تبدیل شده است و علاوه بر مشکلاتی که در تامین برق فصل تابستان وجود دارد در فصل زمستان نیز با چالش تامین گاز مواجه هستیم.

“علی صفری” با اشاره به رشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای توسعه یافته دنیا اظهار کرد: در ایران تا قبل از سال گذشته در حوزه تجدیدپذیرها نظیر انرژی خورشیدی، برقآبی، زمین گرمایی، بادی و … میزان تولید، عدد ۹۰۰ مگاوات بود، اما در دولت فعلی با برنامه ریزی صورت گرفته، برای ۱۰ هزار مگاوات در دو بخش صنعت و خانگی سرمایه گذاری شده است.

وی با اشاره به اتخاذ تصمیمات مناسب برای برای سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه صنعت اظهار کرد: احداث نیروگاه‌های بزرگ، هدفگذاری شده است و با واگذاری زمین از سوی امور اراضی و اتصال به شبکه از سوی برق باختر، اقدام به خرید انرژی تولید شده می‌شود.

انرژی تجدیدپذیر چند؟

صفری با اشاره به گران بودن هزینه تولید انرژی خورشیدی گفت: براساس مصوبات شورای اقتصاد و دولت، جذابیت‌هایی برای جبران هزینه بالای تولید انرژی تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است و دولت برای پنج سال عدد ۶.۹ سنت را برای خرید هر کیلو وات ساعت انرژی تجدیدپذیر در نظر گرفته و چون این عدد با دلار تنظیم می شود سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی تجدیدپذیر را مقرون به صرفه کرده است.

وی بیان کرد: براساس سیاست‌های تشویقی دولتی مدت زمان برگشت سرمایه برای افرادی که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه صنعتی سرمایه‌گذاری می‌کنند بین ۳.۵ الی چهار سال و برای خانگی حدود ۲.۵ سال است و پس از این مدت درآمد خالص نصیب سرمایه‌گذار خواهد شد.

وی با اشاره به الزام صنایع بزرگ به بهره گیری از انرژی تجدیدپذیر گفت: براساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایع بزرگ بالای یک مگاوات ملزم شدند که مصرف یک درصد سالانه انرژی خود را از حوزه تجدیدپذیرها تامین کنند. به طور مثال یک واحد صنعتی که ۳۰۰ مگاوات در سال مصرف برق دارد باید سالانه حداقل سه مگاوات آن را از انرژی خورشیدی تامین کند و در پایان پنج سال این عدد به ۱۵ مگاوات افزایش یابد.

جایزه برای سرمایه گذاری صنایع بزرگ در حوزه تجدیدپذیر

صفری گفت: اگر صنایع بزرگ در حوزه تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنند به اندازه ۱۳۰ مگاوات یعنی ۳۰ درصد بیشتر، از برنامه های مدیریت مصرف معاف خواهند بود، همچنین در اوج گرمای سال از انرژی مورد نیاز استفاده کرده و بقیه ایام سال آنرا به شبکه می‌فروشند. اینکار از نظر اقتصادی برای صنایع بزرگ مقرون به صرفه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، استان مرکزی به ویژه نقاط گرمسیری استان که غالب آن را تشکیل می‌دهند از شرایط اقلیمی مناسب، اختلاف سطح از دریا و میزان و زمان تابش آفتاب برخوردار است اما جذابیتی برای سرمایه‌گذاران جهت حضور در استان و بهره گیری از انرژی تجدیدپذیر و خورشیدی انجام نشده یا اگر شده دیده نمی‌شود که رفع این نقیصه نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کافی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا