انرژی

امضای قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری بین عراق و توتال

عراق و غول نفتی توتال انرژی فرانسه، سرانجام پس از یک تاخیر طولانی، روز دوشنبه یک قرارداد انرژی ۲۷ میلیارد دلاری امضا کردند که هدف آن، افزایش تولید نفت و افزایش ظرفیت تولید انرژی این کشور با چهار پروژه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش آرمان اقتصادی، این قرارداد که ابتدا در سال ۲۰۲۱ امضا شد، در بحبوحه عدم رضایت سیاستمداران عراقی از مفاد آن، با تاخیر مواجه شد، اما پس از آن که دولت عراق موافقت کرد سهم ۳۰ درصد کمتر از تقاضای اولیه را در پروژه بگیرد، سرانجام در آوریل، نهایی شد. شرکت “توتال انرژی”، ۴۵ درصد سهم را در اختیار خواهد داشت و شرکت “قطر انرژی”، ۲۵ درصد سهم دارد.

همچنین بخوانید

پاتریک پویانه، رئیس و مدیرعامل شرکت “توتال انرژی”، در مراسمی در بغداد توافقنامه را با حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، امضا کرد و امروز را یک روز تاریخی خواند.

وی گفت: این پروژه تابستان امسال آغاز خواهد شد و ظرف مدت چهار سال آینده، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد داشت. امروز، روز آغاز است و ما پروژه‌ها را در چهار سال آینده به نفع همه در عراق، تحویل خواهیم داد.

پروژه “رشد گاز یکپارچه” (GGIP)، بهبود تامین برق کشور از جمله جمع آوری گازهایی که در سه میدان نفتی می‌سوزند و استفاده از گاز برای تامین خوراک نیروگاه‌ها را مد نظر دارد تا به کاهش هزینه واردات عراق کمک کند.

شرکت “توتال انرژی” اعلام کرد: یک نیروگاه خورشیدی یک گیگاواتی برای تامین برق شبکه منطقه‌ای بصره، خواهد ساخت و از شرکت سعودی ACWA Power برای پیوستن به این پروژه دعوت کرد. وزیر نفت عراق درباره این پروژه خورشیدی گفت: این آغاز واقعی سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در عراق است.

این پروژه شامل تصفیه‌ خانه‌ای است که به عراق خشکسالی‌زده اجازه می‌دهد تا به جای آب شیرین که منابع محدودی دارد، از آب دریا در فرآیند تولید نفت استفاده کند.

عراق امیدوار است که این پروژه، سرمایه گذاری خارجی جدید را در بخش انرژی خود جذب کند. پویانه گفت: امیدوارم که این یک سیگنال قوی برای آمدن سرمایه‌گذاران دیگر به عراق باشد.

شرکت‌های اکسون موبیل، شل و بریتیش پترولیوم همگی در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود در عراق را کاهش داده‌اند و این امر، در رکود تولید نفت این کشور نقش داشته است. ظرفیت تولید نفت عراق در سال های اخیر حدود پنج میلیون بشکه در روز مانده است. با این حال، عراق زمانی امیدوار بود با تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز عربستان سعودی که معادل بیش از یک دهم تقاضای جهانی است رقابت کند، وجود داشت.

بر اساس گزارش رویترز، پویانه گفت که قرارداد جدید شامل برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید نفت در میدان رطاوی بصره به ۱۲۰ هزار بشکه در روز تا دو سال آینده و به ۲۱۰ هزار بشکه در روز تا چهار سال آینده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا