بانکبانک و بیمه

اصلاح نظام بانکی به روایت وزیر اقتصاد

دکتر «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به اقدامات انجام شده از سوی وزارت اقتصاد در خصوص اصلاح نظام بانکی پرداخت.
به گزارش آرمان اقتصادی از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نقل از شادا، دکتر «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در برنامه ثریا که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کرد: سال گذشته با تدابیر بانک مرکزی ترمز هزینه‌های مازاد بانک‌های غیردولتی گرفته شد؛ اتفاقی که درباره کنترل نقدینگی از اوایل سال گذشته رخ داد و موجب شد نرخ رشد ۳۹ درصدی تا آخر اسفند به ۳۱ درصد کاهش پیدا کند و امسال نیز این روند ادامه دارد.
وی با اشاره به اعمال سختگیری درباره ترازنامه بانک‌ها به خصوص بانک‌های غیردولتی، افزود: البته بدهی بانک‌های دولتی هم افزایش پیدا کرده اما به دلایلی از جمله اینکه ۵ بانک را در بانک سپه ادغام کردیم که موجب اضافه برداشت و همچنین مشکلاتی شد که وضعیت اکنون رو به بهبود است و یا اصلاحات اقتصادی در حذف ارز ترجیحی که به دنبال آن تقاضا در حوزه تسهیلات کشاورزی و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.
خاندوزی گفت: درباره بانک‌های غیردولتی هم با ترمزی از اواسط سال گذشته توسط بانک مرکزی کشیده شد، امروز با اتفاق کم سابقه‌ای مواجه هستیم.
وی گفت: دولت در زمینه اصلاح ناترازی شبکه بانکی جدی است و در این زمینه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همراه هستند.
وی ادامه داد: برای اولین بار مدیران بانک‌های متخلف خصوصی فراخوانده می‌شوند و به آنها برنامه اصلاح ظرف ۶ ماه داده می‌شود و شرط گذاشته می‌شود که اگر ظرف ۶ ماه انجام نشود در حد تعیین تکلیف یک بانک و نه صرفاً برداشتن مدیر اقدام خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد: با تشدید نظارتی که از سال گذشته آغاز شد، شاهد خاتمه بی‌انضباطی‌ها و بی‌نظارتی‌ها باشیم و امیدواریم قوه قضاییه هم در این زمینه همراهی کند.
وزیر اقتصاد تأکید کرد: همراهی بین دولت و قوه قضاییه درباره اصلاحات بانکی امید فعالان اقتصادی و کارشناسی‌هایی که سال‌های سال این ناترازی‌ها را می‌دیدند را زنده کرد؛ ناترازی‌هایی که حاصل سوءمدیریت و فسادها است.
نمی‌خواهیم تقابل بانک خصوصی و دولتی ایجاد کنیم
وزیر اقتصاد تصریح کرد: در بین بانک‌های غیردولتی هم تعداد انگشت‌شماری بانک‌هایی داریم که تخلفات بی‌محابا، نرخ شکنی و قانون شکنی دارند و دنبال این نیستیم که تقابل ایجاد کنیم که بانک خصوصی به معنای تخلف یا بانک دولتی نیست.
وزیر اقتصاد درباره موضوع اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات بانک‌ها تأکید کرد: از همان ابتدا رئیس جمهور شمولیت، فراگیری و دسترسی همه مردم به منابع بانکی را مطرح کردند در این مورد صحبت کردیم کسانی که درآمد و سرمایه بالا ندارند، اما خوش‌حساب و منظم و معتبر هستند آن خوش‌حسابی برای آنها اعتبار شود تا تسهیلات بالاتر و با نرخ‌های بهتری دریافت کنند.
وی گفت: کار خوبی در حوزه اعتبارسنجی آماده شده که شهریور ماه یا نهایتاً مهر ماه رونمایی می‌شود و برای اولین بار میلیون‌ها نفر می‌توانند از سامانه اعتبارسنجی استفاده کنند و به این شکل اعتماد به روابط و دسترسی به منابع بانک‌ها بهبود یابد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا