اقتصاد کلان

هوای گرم عامل افزایش هزینه‌های تابستانی بریتانیا شد

قیمت موادغذایی مصرف‌کنندگان بریتانیایی را در ماه ژوئن تحت فشار قرار می‌دهد و هوای گرم هزینه‌های تابستان را افزایش می دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نظرسنجی کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا امروز(سه‌شنبه) نشان داد که هوای گرم غیرمعمول باعث افزایش فروش کرم‌های ضد آفتاب و غذای باربیکیو در بریتانیا در ماه گذشته شد اما مصرف‌کنندگان کمتر برای اقلام گران هزینه کردند زیرا قیمت‌های بالای موادغذایی همچنان بودجه‌شان را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید

کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا اعلام کرد که مخارج خرده فروشی در ماه ژوئن ۴.۹ درصد سالانه افزایش یافته است که تقریباً مطابق با میانگین سال جاری است، اگرچه قوی‌تر از ۳.۹ درصد ماه مه و کاهش یک درصدی در سال گذشته است.

کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا افزود که ماه گذشته گرم‌ترین ماه ژوئن بریتانیا از زمان شروع رکوردها بود و این موضوع باعث افزایش فروش تجهیزات برای ورزش شنا و همچنین دکوراسیون فضای باز شد.

داده‌های قبلی نشان می‌دهد که قیمت‌ها به‌طور متوسط سالانه ۸.۴ درصد در ماه ژوئن افزایش یافته است که با توجه به کاهش قیمت برخی محصولات غذایی، برای موادغذایی به ۱۴.۶ درصد رسیده است. هزینه‌های غذایی در سه ماهه دوم، ۹.۸ درصد افزایش یافت در حالی که هزینه‌های غیرغذایی فقط ۰.۳ درصد رشد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، پل مارتین، رئیس خرده‌فروشی بریتانیا در KPMG گفت که تورم سرسخت موادغذایی توانایی خریداران را برای هزینه‌کردن برای اقلام غیرضروری کاهش می‌دهد. مارتین افزود که مصرف‌کنندگان تاکنون انعطاف‌پذیر بوده‌اند اما تهدیدات سه‌گانه افزایش بیشتر نرخ بهره، تورم دو رقمی موادغذایی و بهبود اقتصادی با سرعت کمتر از پیش‌بینی‌شده، مانع بازگشت به رشد سودآور بسیار مورد نیاز در بخش خرده‌فروشی خواهد شد.

ارقام رسمی نشان می‌دهند که تورم قیمت مصرف‌کننده در ماه مه ۸.۷ درصد بوده است و بازارهای مالی شرط می‌بندند که بانک انگلستان نرخ‌ها را در اوایل سال آینده از ۵ درصد فعلی به ۶.۵ درصد افزایش دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا