انرژی

کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق با تغییر ساعت استفاده از وسایل برقی

با توجه به این‌که مدیریت زمان مصرف برق، نقش انکارناپذیری در کاهش مصرف و سقوط مبالغ قبوض برق مشترکان خانگی دارد، مشترکان می‌توانند برای کمک به تامین برق پایدار کشور و نیز دریافت پاداش صرفه‌جویی مصارف برقی خود را به ساعات کم‌باری یا میان‌باری منتقل کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، با وجود افزایش نیاز به مصرف برق طی روزهای گذشته و هشدارهای پی در پی برای مدیریت مصرف به خصوص در بخش خانگی که سهم قابل ملاحظه‌ای را در رشد مصرف برق در فصل تابستان دارد، شاید بهتر باشد با روش‌های ساده مدیریت مصرف بیشتر آشنا شویم.

همچنین بخوانید

مدیریت مصرف به این معنا نیست که خانواده‌ها برای کاهش مصرف برق قید مصارف روزانه و ضروری خود را بزنند بلکه به این معناست که با مدیریت زمان و با همان میزان مصرف، علاوه بر کمک به تامین برق پایدار همه مناطق کشور، به اقتصاد خانواده کمک کرده، قبض برق خود را رایگان یا مبلغ آن را کاهش دهند.

طی روزهای گذشته آمار و ارقام متعددی درباره رشد مصرف برق همزمان با افزایش تدریجی دمای هوای کشور منتشر شد به طوری‌که در روزهای اخیر سه مرتبه رکورد نیاز به مصرف برق در کشور زده شد؛ بر اساس آخرین گزارش ارسالی ازشرکت مدیریت شبکه برق ایران نیاز به مصرف برق کشور در روز گذشته دوشنبه، به بیش از  ۷۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید.

این روند همچنان در مسیر صعودی قرار دارد و لازم به نظر می‌رسد هموطنان همانند سال گذشته در بازی دو سر برد مدیریت مصرف شرکت کنند؛ به‌طوری‌که با مصرف بهینه برق در زمان مناسب در طول شبانه‌روز، پاداش صرفه‌جویی دریافت کنند و همچنین در تامین برق پایدار سایر مناطق موثر باشند.

خاموش کردن لامپ‌های اضافی، تغییر دور تند کولرهای آبی به کند، قرار دادن  کولر گازی بر روی دمای آسایش یعنی ۲۴ درجه و بیشتر و یا خودداری ازباز نگاه داشتن در و پنجره واحدهای مسکونی و تجاری به منظور پیشگیری از هدررفت هوای خنک از جمله روش‌های کاهش مصرف برق در بخش خانگی به شمار می‌رود، اما نکته‌ای که نباید از آن غافل ماند، مدیریت زمان مصرف برق است که نقش انکارناپذیری در کاهش مصرف برق و سقوط مبالغ قبوض برق مشترکان دارد.

بر اساس این گزارش، اقتصاد خانواده ایجاب می‌کند که مصارف برق در طی روز توزیع شده و در ساعات به کارگیری وسایلی مانند یخچال و فریزر و کولر که روشن بودن آنها در زمان پرباری شبکه اجتناب ناپذیر است، دیگر کارها که مستلزم استفاده از سایر لوازم برقی است به ساعات کم باری یا حداکثر میان باری انتقال یابد تا بتوان مبلغ کمتری را برای برق مصرفی پرداخت کرد.

هم اکنون کنتورهای سه زمانه براساس برنامه‌ریزی انجام شده، هزینه برق مصرفی را براساس کیلووات ساعت در سه زمان محاسبه می‌کنند.

به کارگیری این کنتورها در راستای مدیریت مصرف و با هدف کاهش خاموشی و افت ولتاژ از سال ۱۳۸۳ در دستور کار قرار گرفت و از سال ۱۳۸۵ عملیاتی شد.

کنتورهای سه تعرفه‌ای با توجه به شرایط کشور و میانگین مصرف کل جامعه در زمان‌های مختلف و براساس سه تعرفه تنظیم شده است که بهای برق مصرفی را در سه زمان کم‌باری، میان باری و اوج بار محاسبه و در قبوض مشترکان ثبت می‌کند.

در عین حال، با توجه به اینکه تعرفه بهای برق در هر یک از زمان‌ها دارای تفاوتی چشمگیر است، لذا برنامه‌ریزی برای استفاده بیشتر از انرژی برق در ساعات کم‌باری، منافع مشترکان را تامین کرده و علاوه بر این به پایداری شبکه برق کمک خواهد کرد.

براساس قانون، بهای برق مصرفی در ساعات میان باری به صورت معمولی و با ضریب یک و منطبق بر مصوبات اعلام شده محاسبه می‌شود اما قیمت برق در ساعات اوج بار، به ازای هر کیلووات ساعت ۲ برابر بیش از زمان معمولی است. از سوی دیگر، بهای انرژی برق مصرف شده در ساعات کم باری، یک دوم (نصف) قیمت پایه محاسبه شده در زمان میان باری است.

نکته هم آنکه در چهار ماه گرم سال زمان اوج بار مصرف برق از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۷ است و در این ساعات به دلیل تقاضای نیاز در بخش‌های خانگی، اداری و صنعت شاهد رشد فزایند مصرف برق هستیم.

بر اساس نظرات کارشناسان و متخصصان صنعت برق، در صورتی که مشترکان خانگی با برنامه‌ریزی مصارف خود را در این ساعات کاهش دهند، به طوری‌که هیچ‌گونه تغییر محسوسی در زندگی افراد نداشته باشد، بر کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق در زمان پیک (اوج بار) تاثیر مطلوبی خواهند گذاشت؛ ضمن اینکه با پیشبرد این مهم، مبالغ قبوض برق خود را کاهش می‌دهند.

اما در همین راستا نباید از اثرات منفی استفاده از کولرهای آبی قدیمی بر رشد مصرف آب و برق غافل شد، چنانچه هریک از خانوار کولرهای قدیمی خود را با کولرهای با موتور BLDS  تعویض کنند، موفق خواهند شد در تابستان میزان مصرف برق خود را به یک سوم کاهش دهند.

هم‌اکنون نسل جدید کولرهای آبی با موتور BLDS در ایران در حال تولید است اما به دلیل صادرات بخش عمده محصولات تولیدی به سایر کشورها، سهمی چندانی  از بازار کشور را به خود اختصاص نداده‌اند و نیاز است در این باره بازنگری شده و سهم محصولات کم مصرف در بازار داخلی کاهش یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا