انرژی

خریدار مرموز نفت روسیه ناپدید شد

یک شرکت مرموز هندی که به خاطر نقش خود در تجارت نفت روسیه، در کانون توجه قرار گرفته بود، به طور ناگهانی ناپدید شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت Gatik Ship Management که در بمبئی مستقر بود و توانست ۶۰ کشتی را برای حمل نفت روسیه دست و پا کند، در پی تفحص روزافزون از شرکت‌هایی که به تجارت کالاهای روسیه کمک می‌کنند، ناوگان خود را به تنها چهار کشتی کاهش داده است.

همچنین بخوانید

اندیشکده مستقل فنلاندی”مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک”(CREA) در ماه مه گزارشی با عنوان “چگونه سقف قیمت ائتلاف، نفت روسیه را در کشورهای ثالث سفید می‌کند”، منتشر کرد که بر اساس آن، کشورهای غربی به ارزش ۴۲ میلیارد دلار نفت روسیه را در قالب فرآورده‌های نفتی مختلف از کشورهایی که در سال ۲۰۲۲ با روسیه دوست بوده اند، خریداری کرده‌اند.

هند بزرگترین خریدار نفت روسیه و صادرکننده فرآورده‌های نفتی تولید شده با استفاده از نفت این کشور بوده است. به عنوان مثال، صادرات دیزل هند در مارس امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه برابر شد و به ۱.۶ میلیون بشکه در روز رسید و دیزل را به یکی از بزرگترین کالاهای تجارت میان هند و اتحادیه اروپا تبدیل کرد.

بلومبرگ در مارس گزارش کرده بود که شش شرکت تقریبا گمنام که در هنگ کنگ و دبی مستقر هستند، اکنون بر تجارت نفت روسیه تسلط دارند و بازرگانان نفت قدیمی مانند ویتول، گلنکور و گانوور سوئیس، همچنین ترافیگورای سنگاپور دیگر در این بخش حضور ندارند.

طبق گزارش بلومبرگ، داده‌های گمرک روسیه نشان می‌دهد شرکت‌های نورد اکسیس، تجاری نفت اف زد کو، کیو آر تردینگ دی ام سی سی، کانتسپت اویل سرویس، بلاتریکس انرژی و کورال انرژی دی ام سی سی، در مجموع حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت روسیه را جابجا کردند. این میزان، بیشتر از نفتی است که شرکت‌های بزرگ بازرگانی کالا معمولا قبل از جنگ اوکراین، مبادله می‌کردند و برای رفع کل نیاز کشورهایی مانند انگلیس و ایتالیا کافی است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، جالب است که نورد اکسیس، تنها یک سال پیش بود که در هنگ کنگ، به عنوان شرکت ثبت شد و با انتقال ۵۲۱ هزار بشکه در روز نفت روسیه، به عنوان بزرگترین خریدار ظاهر شد. “نورد اکسیس” پیش از آن که سهم شرکت ترافیگورا در پروژه نفتی “وستوک اویل” را در ژوییه خریداری کند، به هیچ وجه شناخته شده نبود. شرکت “تجاری نفت اف زد کو” که در دوبی مستقر است، با خرید ۲۴۴ هزار بشکه در روز نفت از “روس‌نفت”، دومین خریدار بزرگ بود و “کیو آر تردینگ دی ام سی سی” که در دوبی مستقر است، با خرید ۱۹۹ هزار بشکه در روز از شرکت “سورگوت نفت گاز”، سومین خریدار بزرگ بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا