بانکبانک و بیمه

آخرین خبرها ار موسسه کاسپین و فرشتگان


سخنگوی قوه قضاییه گفت: کوتاهی وزارت تعاون و بانک مرکزی موجب بروز مشکل موسسات مالی و اعتباری شده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیستمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا یاد شهید حسین فهمیده را گرامی می‌دارم و به این مناسبت روز ۱۳ آبان روز بسیج دانش آموزی نامگذاری شده است. همچنین روز تسخیر لانه جاسوسی را که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است را نیز گرامی می داریم.

وی در رابطه با شرکت های تعاونی اعتبار گفت: در یک مقطع زمانی وزارت تعاون به شرکت های تعاونی مجوز داد و روی آن‌ها نظارتی نشد. این شرکت‌ها با اخذ وجوهی از مردم مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند که تا امروز ادامه دارد. بانک مرکزی هم که وظیفه نظارت بر امور بانکی و پولی را دارد در این زمینه کوتاهی کرده و حالا امروز کار نظارت را شروع کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: بر اثر کوتاهی دو سازمان وزارت تعاون و بانک مرکزی این موضوع ادامه دارد.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: بانک مرکزی در راستای ساماندهی با برخی از این موسسات اعتباری صحبت می کند تا ۸ مورد از این موسسات منحل و شرکت اعتباری کاسپین ایجاد شود که قبل از تسویه حساب کلی و بررسی طلب مردم و میزان اعتبارات به تعاونی کاسپین مجوز داده می شود.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: عده ای از سپرده گذاران که احساس خطر کردند، اقدام به شکایت از این موسسه کردند که با کمک مجلس و دستگاه قضا مشخص شد که بانک مرکزی باید در جهت چگونگی ادامه کار موسسه کاسپین و فرشتگان کار کارشناسی انجام دهد و قوه قضاییه هم ببیند کجا جرم رخ داده است و تلاش می‌کنیم که حق و مال مردم از بین نرود، اما کار اصلی قوه قضاییه رسیدگی به جرم و گرفتن اموال مردم است و قوه قضاییه پولی ندارد که به مردم بدهد.
وی افزود: با توجه به اهمیت مسئله، چندین جلسه را با مجلس و کارشناسان بانک مرکزی برگزار کردیم و چندین بخش نامه خود بنده صادر کردم و در شهریور ماه تبصره ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس صادر شد تا قوه قضاییه خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی کند که این در حال انجام است و به سراسر کشور هم آن را ابلاغ کردیم، زیرا در استان‌های مختلف حساب‌ها مسدود شده بود.
معاون اول قوه قضاییه گفت:به همه روسای دادگستری دستور دادیم تا هر گونه دستور مبنی بر مسدود شدن حساب به دلیل باز بودن پرونده،  اجرا نشود، اما این نگرانی بود که موسسه فرشتگان یا کاسپین به برخی از افراد سپرده ها را پس دهد و برخی سرشان بی کلاه بماند. بر این اساس مقرر شد دادستانی بر روی باز پس دادن اعتبارات تا سقف صد میلیون نظارت کند.
به نوشته باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: ۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت سپرده ها در یک حساب در نظر گرفته شده که تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و در این مدت ۵۹ حساب مسدود شده بود که با پرداخت وجوه این ۵۹ حساب، مسدودی آن‌ها رفع شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا