انرژی

استقبال آمریکا از قرارداد انرژی عراق و توتال

آمریکا از قرارداد عظیم نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر که عراق و غول فرانسوی “توتال انرژی” هفته جاری امضا کردند، استقبال کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عراق و “توتال انرژی” دوشنبه هفته جاری پس از  یک تاخیر طولانی، قرارداد انرژی ۲۷ میلیارد دلاری امضا کردند که هدف آن، افزایش تولید نفت و افزایش ظرفیت این کشور برای تولید انرژی با اجرای چهار پروژه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

همچنین بخوانید

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اظهار کرد: این قرارداد عظیم که هفته جاری به طور رسمی امضا شد و شامل مشارکت شرکت‌های منطقه‌ای و آمریکایی است، گامی بزرگ در جهت خودکفایی انرژی عراق و دستیابی این کشور به اهداف اقلیمی است. سالیوان گفت: آمریکا از تلاش‌های مستمر عراق برای بالا بردن تاب آوری داخلی و متنوع سازی تامین انرژی خود، حمایت می‌کند.

این قرارداد که ابتدا در سال ۲۰۲۱ امضا شد، در پی عدم رضایت سیاستمداران عراقی از مفاد آن، به تاخیر افتاد. اما پس از آن که دولت عراق موافقت کرد سهم ۳۰ درصدی که کمتر از درخواست اولیه بود را در پروژه بگیرد، سرانجام در آوریل، نهایی شد. شرکت “توتال انرژی”، ۴۵ درصد سهم از این پروژه خواهد داشت و شرکت “قطر انرژی”، ۲۵ درصد سهم دارد.

این مقام آمریکایی گفت: پروژه امضا شده با “توتال انرژی”، امنیت انرژی عراق و قابلیت اطمینان شبکه برق این کشور را بهبود می‌بخشد.

پاتریک پویانه، رئیس و مدیرعامل شرکت “توتال انرژی”، در مراسمی در بغداد توافقنامه را با حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، امضا کرد و گفت: این پروژه تابستان امسال آغاز خواهد شد و ظرف مدت چهار سال آینده، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد داشت.

هدف از پروژه “رشد گاز یکپارچه” (GGIP)، بهبود تامین برق عراق از جمله جمع آوری گازهایی که در سه میدان نفتی می‌سوزند و استفاده از گاز برای تامین خوراک نیروگاه‌ها است تا به کاهش هزینه واردات عراق کمک کند.

بر اساس گزارش رویترز، عراق امیدوار است که با این پروژه، سرمایه گذاری خارجی جدید را در بخش انرژی خود جذب کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا