صنعت، معدن، تجارت

امارات، کانون جذب میلیونرها در ۲۰۲۲

امارات متحده عربی بالاترین میزان جذب میلیونرها در جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر مبنای آمارهایی که اخیراً منتشر شده، امارات متحده عربی بالاترین میزان جذب میلیونرها در جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد؛ در همین راستا، تعداد ساکنان با دارایی خالص یک میلیون دلار یا بیشتر امارات در سال گذشته، ۵۲۰۰ نفر افزایش یافت.

در مقابل، چندین کشور بزرگ شاهد کاهش تعداد میلیونرهای خود بودند؛ چین بیشترین کاهش را در تعداد کل میلیونرهای خود داشته است و پس از آن هند، بریتانیا و روسیه قرار دارند.

بر اساس گزارش مؤسسه مشاوره مهاجرت سرمایه گذاری Partners & Henley مستقر در لندن که این مطالعه را منتشر کرده است، آمار مهاجرت افراد ثروتمند، نمادی از چشم‌انداز اقتصادی و روندهای آینده یک کشور به شمار می‌رود.

در واقع، علت نرخ بالای میلیونرهای ورودی به امارات متحده عربی را می‌توان در سیاست‌های این کشور پس از همه‌گیری کووید ۱۹- نسبت داد.

در این گزارش آمده است که امارات به عنوان یک پناهگاه امن با اقتصاد بسیار متنوع به شمار آمده و یکی از رقابتی‌ترین نرخ‌های مالیاتی در سطح جهانی را دارد که در میان سایر ویژگی‌های فریبنده در زمان‌های دشوار به چشم می‌آید.

در همین راستا، وجود وضعیت امن این کشور در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ً نیز احتمالاً یکی از عوامل مؤثر بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۳ امارات متحده عربی با ورود ۴.۵۰۰ مهاجر میلیونر جدید، رتبه نخست خود را از دست بدهد و پس از استرالیا (ارزش خالص تخمینی ۵.۲۰۰) در رده دوم قرار گیرد؛ استرالیا، کشوری است که تاکنون تعداد زیادی از میلیونرهای آسیایی و آفریقایی به آن هجوم آورده‌اند و اخیراً میلیونرهای بریتانیایی نیز به آنها اضافه شده‌اند.

انتظار می‌رود عمده میلیونرهایی که در سال ۲۰۲۳ وارد امارات متحده عربی می‌شوند، از کشور هند باشند، اما تعداد زیادی از آنها از بریتانیا، روسیه، لبنان، پاکستان، ترکیه، مصر، آفریقای جنوبی، نیجریه، هنگ کنگ و چین نیز می‌آیند.

نکته حائز اهمیت آن است که میزان آمار مهاجرت افراد ثروتمند به یک کشور، نشان دهنده رفاه اقتصادی کشور مقصد است. در واقع، خانواده‌های مرفه بسیار متحرک هستند و روند جابجایی فراملی آنها می‌تواند یک سیگنال هشدار اولیه از نظر چشم‌انداز اقتصادی یک کشور و روندهای آینده کشور ارائه دهد.

خروج فزاینده میلیونرها اغلب به کاهش اعتماد به یک کشور اشاره دارد. انتظار می‌رود چین در سال ۲۰۲۳ با بالاترین میزان خروجی خالص میلیونرها مواجه شده و این رقم از ۱۰.۸۰۰ در سال ۲۰۲۲ به ۱۳.۵۰۰ در سال جاری افزایش یابد.

انتظار می‌رود که خروجی خالص میلیونرهای بریتانیا در سال ۲۰۲۳ دو برابر شود و از ۱.۶۰۰ نفر در سال ۲۰۲۲ به ۳.۲۰۰ نفر در سال ۲۰۲۳ برسد.

ثروتمندترین کشورها از نظر جمعیت

پس از استرالیا، خانواده‌های ثروتمند برای نقل مکان، کشورهای امارات، سنگاپور، ایالات متحده و سوئیس را انتخاب می‌کنند. با وجود این و علیرغم مهاجرت میلیونرها، پنج کشور ایالات متحده، ژاپن، چین، آلمان و سپس بریتانیا به ترتیب، به عنوان ثروتمندترین کشورها از نظر کل جمعیت HNWI در سال ۲۰۲۲ جایگاه نخست تا پنجم را کسب کردند.

در همین راستا، ایالات متحده با ۵.۲۷۰.۰۰۰ میلیونر در سال ۲۰۲۲ پیشتاز بود؛ در حالی که ژاپن با ۹۵۲.۰۰۰ میلیونر، چین با ۷۸۰.۰۰۰، آلمان با ۷۶۷.۷۰۰ و بریتانیا با ۶۵۱.۷۰۰ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا