انرژی

کنترل منابع تولید ریزگرد خوزستان با مدیریت منابع آب

سخنگوی صنعت آب گفت: ضمن هدایت آب مازاد به تالاب‌ها، کمک مناسبی به مدیریت خشکسالی در حوضه کرخه شد و از طریق مرطوب سازی کانون‌های ریزگرد، پتانسیل تولید ریزگرد نیز کاهش یافت.

فیروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اظهار کرد: سال آبی جاری با شرایط خشکسالی آغاز شد، به نوعی که بارش پاییز کشور دارای کاهش ۳۷ درصدی بود و درصد پرشدگی مخازن کشور در آبان‌ماه به ۳۶ درصد کاهش یافت.

همچنین بخوانید

به گفته وی، در این شرایط نگاه‌ها معطوف به مدیریت خشکسالی بود اما با تقویت بارش‌ها از اواسط بهمن‌ماه در جنوب غرب کشور و وقوع سیلاب‌های بزرگ، سیاست‌های بهره‌برداری بویژه در حوضه دز و کارون به مدیریت سیلاب تغییر یافت.

سخنگوی صنعت آب افزود:فعالیت سامانه سودانی در جنوب غرب کشور و وقوع سیلاب‌ها به گونه‌ای رقم خورد که در تاریخ‌های ۲۳ تا ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲، پیک سیلاب ورودی به سد دز به ۵۲۰۰ مترمکعب در ثانیه رسید.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه اگر آمادگی لازم در ستاد فرماندهی و پشتیبانی سیلاب وزارت نیرو حاصل نمی‌شد، خسارات جبران‌ناپذیری اتفاق می‌افتاد، گفت: پیچیدگی سامانه بارشی مذکور بگونه‌ای بود که ضمن همزمانی سیلاب در حوضه بالادست سد دز و حوضه های میانی پایین دست، تداوم بارش طولانی بود و مخزن سد دز نیز از بارش‌های پیشین در شرایط پرشدگی مناسب قرار داشت.

وی اظهار کرد: تحلیل نتایج مدل‌ها و وضعیت منابع آبی و رودخانه‌ها از یک هفته قبل از آغاز سیل و فعال شدن تیم های تخصصی و عملیاتی ملی و استانی باعث شد که مخزن سد دز در شرایط مناسبی برای مدیریت ایمن سیلاب مذکور قرار گیرد.

به گفته وی از سوی دیگر آب مناسبی به پیکره‌های آبی پایین‌دست روانه شد و در سایر حوضه‌های آبریز منطقه نیز، برنامه‌ریزی مناسبی برای تأمین مصارف مختلف و حقابه تالاب‌ها صورت گرفت و خوشبختانه با این اقدامات، علیرغم اینکه در یک بازه ۴۰ روزه، دو برابر حجم سد دز، رواناب در حوضه تولید گردید، سیلاب به خوبی مدیریت شد.

سخنگوی صنعت آب اظهار کرد: ضمن هدایت آب مازاد به تالاب‌ها، کمک مناسبی به مدیریت خشکسالی در حوضه کرخه شد و از طریق مرطوب سازی کانونهای ریزگرد، پتانسیل تولید ریزگرد نیز کاهش یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا