ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ضرر ۱.۱ تریلیون دلاری غول‌های فناوری چین

داده‌های رفینیتیو نشان می‌دهد از زمان آغاز برخورد نظارتی دولت چین در دو سال گذشته تا به امروز، شرکت‌های بزرگ فناوری چین بیش از یک تریلیون دلار ارزش خود را از دست داده‌اند که معادل کل اقتصاد هلند است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از آن که بانک مرکزی چین اعلام کرد که ممکن است تغییر روندی در جریان باشد، سرمایه‌گذاران اکنون امیدوارند قوانین سخت‌گیرانه‌ای که از اواخر سال ۲۰۲۰ مانع رشد شده‌اند، تسهیل شوند.

همچنین بخوانید

بانک مرکزی چین جمعه گذشته اعلام کرد که اکثر مشکلات اصلی کسب و کارهای مالی شرکت‌های پلتفرم اصلاح شده است و رگولاتورها، تمرکز خود را به جای شرکت‌های خاص، به کل صنعت فناوری معطوف خواهند کرد.

برنامه‌ریز دولتی چین روز چهارشنبه از شرکت “تنسنت هولدینگ” که بزرگترین شرکت بازی‌ ویدیویی جهان است و غول تجارت الکترونیکی علی‌بابا، به دلیل مشارکت‌شان در نوآوری فناوری چین تمجید کرد. این نشانه دیگری بود که میانه نهادهای دولتی با بخش فناوری، بار دیگر گرم می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند لغو عرضه اولیه عمومی ۳۷ میلیارد دلاری گروه آنت وابسته به گروه علی‌بابا در نوامبر سال ۲۰۲۰، نقطه آغاز سرکوب نظارتی گسترده بر شرکت‌های فناوری سرزمین اصلی چین بود که اندازه و نفوذ آنها به سرعت رشد کرده بود. از آن زمان، تقریبا ۱.۱ تریلیون دلار از ارزش بازار گروه علی بابا، تنسنت، غول چینی تحویل غذا می‌توآن، غول جستجوی بایدو و سایت تجارت الکترونیک JD.com ریزش کرده است.

قیمت سهام این پنج شرکت طی این مدت، بین ۴۰.۴ تا ۷۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، سهام فناوری در بازار هنگ کنگ از روز دوشنبه که سرمایه‌گذاران روی تسهیل سخت گیری نظارتی و افزایش درآمد شرکت‌های فناوری حساب می‌کنند، ۴.۱ درصد افزایش یافته است اما برخی از تحلیلگران واکنش محتاطانه‌ای داشته‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا