انرژی

پیش بینی اوپک از تقاضای بالاتر برای نفت

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه اش، پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ را بالاتر برد و برآورد کرد که رشد تقاضا در سال میلادی آینده، به دلیل موانع منفی اقتصادی، اندکی ملایم خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش بازار نفت، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز رشد می کند که در مقایسه با رشد ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری، افزایش ۲.۲ درصدی خواهد داشت.

همچنین بخوانید

پیش بینی اوپک از نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده، دو برابر میزان پیش بینی شده از سوی آژانس بین المللی انرژی است که جدیدترین گزارش خود از بازار نفت را روز پنج شنبه منتشر کرد. قیمت نفت در پی انتشار گزارش اوپک، صعودی شد.

رشد تقاضا برای نفت، نشان می دهد که وضعیت بازار بهبود پیدا کرده و در تصمیمات سیاستی اوپک پلاس، تاثیر خواهد داشت. این گروه که شامل اوپک و متحدانش است، در ژوئن با هدف تقویت بازار، تصمیم گرفتند توافق محدودیت عرضه را تا پایان سال ۲۰۲۴، تمدید کنند.

در گزارش اوپک آمده است: رویکرد پیشگیرانه اوپک پلاس و کاهش عرضه، به ثبات بازار افزوده است و بر این اساس، عوامل بنیادین قوی که امسال مشاهده شدند، انتظار می رود در سال ۲۰۲۴ هم تداوم داشته باشند.

طبق گزارش اوپک، انتظار می رود رشد اقتصادی جهانی قوی در بحبوحه تداوم بهبود چین، در سال ۲۰۲۴ مصرف نفت را تقویت کند.

همچنین اوپک در این گزارش، پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ را به میزان ۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل، افزایش داد. منابع نزدیک به اوپک هفته گذشته اظهار کرده بودند که این گروه در نخستین چشم انداز خود از رشد تقاضا برای نفت در سال آینده که ماه جاری منتشر می‌کند، احتمالا دیدگاه خوش بینانه را حفظ خواهد کرد و کندی رشد تقاضا نسبت به امسال را پیش بینی می‌کند اما انتظار دارد رشد تقاضا همچنان بالاتر از حد میانگین باشد.

اوپک با فرض این که تورم کلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، ملایم می شود، پیش بینی کرد رشد اقتصاد جهانی در سال میلادی آینده به ۲.۵ درصد در مقایسه با ۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ می رسد. همچنین فرض را بر این گذاشت که افزایش نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳، به اوج می رسد.

بر اساس دورنمای سال ۲۰۲۴ اوپک، تقاضا برای نفت، رشد بسیار سریعتری از عرضه تولیدکنندگان خارج از اوپک خواهد داشت.

اوپک انتظار دارد عرضه غیراوپک، به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد کند و از رشد تقاضا عقب بماند. در نتیجه، اوپک انتظار دارد تقاضای جهان برای نفت این گروه در سال ۲۰۲۴، به ۳۰.۲ میلیون بشکه در روز می رسد که ۸۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود. اوپک در حال حاضر، کمتر از این میزان، تولید می کند.

طبق گزارش اوپک، تولید اوپک در ژوئن، با افزایش تولید ایران و عراق، ۹۱ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۸.۱۹ میلیون بشکه در روز رسید. ایران از مشارکت در توافق اوپک، معاف است.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک انتظار دارد آمریکا بزرگترین سهم را در رشد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۴ داشته باشد. این گروه پیش بینی کرد که رشد تولید نفت شیل آمریکا از ۷۳۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳، به ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا می کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا