بین الملل

اندونزی کدام نفتکش را متوقف کرد؟

مقامات اندونزی اعلام کردند که این کشورهمان نفتکشی را گرفته که در سال ۲۰۱۹ توسط نیروی دریایی انگلیس در جبل الطارق توقیف شده بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ریویرام، چند روز پیش دولت اندونزی اعلام کرد که یک نفتکش با پرچم ایران را هنگام انتقال نفت به یک نفتکش دیگر با پرچم کامرون توقیف کرده است.

همچنین بخوانید

این توقیف با همکاری نیروهای گارد ساحلی اندونزی و مالزی انجام شده و نام نفتکش مذکور آرمان ۱۱۴ اعلام شده است.

نکته قابل توجه آنکه، اندونزی اعلام کرده آرمان ۱۱۴ همان نفتکش گریس ۱ یا آدریان دریا ۱ است که در سال ۲۰۱۹ توسط نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در تنگه جبل الطارق توقیف شده بود. انگلیس مدعی بود که نفتکش گریس در حال انتقال نفت به سوریه است که ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور است.

اقدام انگلیس باعث شد تا شاهد واکنش بسیار جدی از سوی ایران باشیم و به فاصله چند روز بعد هم یک نفتکش انگلیسی به دلیل تخلف در نزدیکی تنگه هرمز توسط ایران توقیف شد. در نهایت گریس ۱ به آدریان دریا ۱ تغییر نام داد و بعد از ۴۵ روز دادگاه انگلیس حکم آزادی آن را صادر کرد.

مقامات گارد ساحلی اندونزی می‌گویند این نفتکش در حال انتقال نفت خود به یک نفتکش دیگر با پرچم کامرون بوده که اسناد موجود ادعا می‌کند که نفتکش کامرونی در سال ۲۰۱۸ اوراق شده است. اندونزی می‌گوید نفتکش ایرانی چندین قانون در این کشور را نقض کرده که از جمله آنها، خاموش کردن دستگاه‌های موقعیت یاب، حضور در منطقه ویژه اقتصادی این کشور، نداشتن مدارک بندری، نداشتن پرچم و خاموش کردن سامانه اطلاعات کشتی بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا