امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فرصت های آفریقا برای ایران در بخش دام

قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: قاره آفریقا مزیت‌های خوبی برای تامین بخشی از پروتئین و نهاده‌های کشاورزی و دامی مورد نیاز کشور دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در برنامه تلویزیونی با تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور به ۳ کشور آفریقایی، تصریح کرد: این قاره به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله شرایط آب و هوایی، خاک حاصلخیز و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معرض توجه کشورهای پیشرو در حوزه اقتصادی نوظهور مثل ترکیه و چین قرار گرفته و از ابتدای دولت سیزدهم، فارغ از بحث‌های سیاسی و تحریم‌ها، به دلیل همین ویژگی‌ها و مزیت‌های مناسب افزایش تعاملات اقتصادی با این قاره در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۲۰۰ میلیارد دلار تجارت حوزه آفریقا، حدود ۶۰۰ میلیارد دلار آن واردات و تقریباً همین مقدار صادرات است، تصریح کرد: واردات را محصولات نهایی تشکیل می‌دهد که ایران در برخی از این کالاهای نهایی مزیت دارد و از طرفی صادرات کشورهای آفریقایی مواد معدنی، مواد اولیه و محصولات کشاورزی است که ما وارد کننده آن هستیم و این مسئله این فرصت را ایجاد می‌کند که مستقل از سیاست‌های دیگری که در حوزه بین الملل داریم توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم.

پیمان‌پاک با یادآوری اینکه حجم تجارت ایران با کشورهای آفریقایی از ۶۰۰ میلیون دلار در ابتدای دولت سیزدهم به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در حال حاضر رسیده است، گفت: با توجه به سطح بهداشت استاندارد، اکنون می‌توانیم بخشی از نیاز کشور به پروتئین که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن است از آفریقا وارد کنیم و در این خصوص توافقنامه‌ای با کنیا به امضا رسید.

وی افزود: در حوزه شیلات هم توافقنامه‌ای با دولت کنیا به امضا رسید که بر اساس آن صیادان ما بتوانند از فضای ساحلی این کشور استفاده کنند، ضمن اینکه مواد اولیه بسیاری از محصولات دریایی ما وارداتی است که بر اساس این توافقنامه می‌توان ارزان‌تر از کنیا وارد کرد.

به گفته پیمان پاک در حوزه اوگاندا هم تمرکز بر کشت فرا سرزمینی بود و قرار شد دولت اوگاندا، ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به عنوان نمونه در اختیار ایران قرار دهد تا در آن کشت فرا سرزمینی انجام شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا