انرژی

۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از فعالیت یک نیروگاه/ کمک ۲ میلیارد دلاری دولت درحوزه پسماند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از دستور ویژه رییس جمهور برای پرداخت دو میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماند کشور خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عیسی کلانتری صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی درخصوص وضعیت محیط زیست در تهران گفت: خبرهای خوبی برای مردم تهران داریم.

وی با اشاره به فشردگی جمعیت در تهران گفت: این فشردگی جمعیت عواقب و مشکلات زیادی همچون پسماند، آلودگی هوا و… در پی دارد که متاسفانه اراده‌ای برای تصمیم‌گیری در جهت حل مشکلات وجود ندارد چراکه می‌بینیم مشکلات، مشخص است اما تصمیمی گرفته نمی‌شود.

همچنین بخوانید

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جلسه روز گذشته‌اش با رییس جمهور گفت: دیروز جلسه‌ای یک ساعته‌ای با حسن روحانی – رییس جمهوری- درخصوص مسائل زیست‌محیطی داشتم که  آلودگی کلانشهرها، پسماند، ریزگرد، حق‌آبه تالاب‌های کشور از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد. دو مشکل ابتدایی (آلودگی کلانشهرها و پسماند) آسان‌تر حل می‌شود تا دو مشکل بعدی.

کلانتری با اعلام خبری خوش گفت: رییس جمهور به من دستور داد که با محمدباقر نوبخت- معاون رییس جمهور- تماس بگیرم تا دو میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماندها از محل بودجه برای سال آینده تخصیص داده شود تا بتوانیم تا پایان چهار سال آینده مشکل پسماندهای کشور را حل کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت آلودگی کلانشهرها به طور نسبی بهتر شده است، گفت: تعداد روزهای آلاینده کمتر از نصف روزهای آلاینده در سال ۹۱ بوده است اما به طور متوسط هنوز حدود ۹۰ روز هوای آلوده داریم که از شورا و شهرداری تهران می‌خواهم اقدام عملی در این زمینه انجام دهیم. کمتر حرف بزنیم بلکه تصمیم بگیریم که چه کنیم. به عنوان مثال ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به کامیون‌هایی است که شبانه وارد تهران می‌شوند که معمولا عمر بالای ۱۰ سال دارند و هیچ‌کس این کامیون‌ها را نمی‌بیند چراکه وقتی خواب هستیم وارد تهران می‌شوند و هنوز در خواب هستیم که تهران را ترک می‌کنند اما آلودگی‌شان را برای مردم به جای می‌گذارند.

حل مشکل آلودگی هوای تهران مستلزم رویارویی با «پدرخوانده‌ها»

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همه مسائل به صورت تئوری حل نمی‌شود،اظهارکرد: مشکل اصلی تهران، آلودگی هوا است و ممکن است که برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست.

کلانتری افزود: به مسوولان محیط زیست اعلام کردیم که با دانشگاه‌ها قرارداد ببندند تا ساکن دائم پالایشگاه‌ها برای انجام تست آلایندگی شوند. نه اینکه هرچند ماه یک بار آزمایش‌هایی را در این پالایشگاه‌ها انجام دهند. لازم است محیط زیست ساکن دائم در پالایشگاه‌ها شود تا سوخت‌هایی را که مدعی استاندارد بودن آن هستند را تست کنند، چراکه وزیرنفت گفته اگر سوخت‌ها استاندارد نیستند آنها را تعطیل کنید که به زودی این کار نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

دستور رئیس جمهور برای پیگیری علت بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی (ره)

وی با اشاره به بوی نامطبوع در حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: رییس جمهور دستور دادند تا وضعیت بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) پیگیری شود چراکه در منطقه ۴، ۵ کیلومتری بوی نامطبوعی که متعلق به ۱۴، ۱۵ واحد آلاینده است در فضا پخش می‌شود که این واحدها نیز در حال اصلاح هستند و امیدواریم تا تابستان سال آینده این مشکل مرتفع شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در جنوب تهران ۶۰ منطقه زباله‌سوزی وجود دارد، گفت: این مناطق برای دیروز و امروز نیستند و جای سوال است که شهرداری در راستای این مهم چه کرده؟ چراکه برخی زباله و لاستیک را آتش می‌زنند تا فلزات موجود در آن را بردارند و برهمین اساس یکی از قوی‌ترین مدیرکل‌های محیط زیست را به تهران آوردیم تا ظرف سه ماه آینده این مشکل را حل کنند. شهرداری تهران نیز باید وارد عمل شود چراکه شهرداری  با یک متر ساختمان غیرمجاز برخورد می‌کند، اما این مشکلات را نمی‌بیند؟

کلانتری در مورد تاثیر موتورسیکلت‌ها بر آلودگی هوا گفت: وزیر صنایع این آمادگی را دارد که موتورهای غیراستاندارد را از رده خارج کند و اگر شورا و شهرداری هم کمک کنند به طور عملی وارد مبارزه با آلوده‌کنندگان هوای تهران خواهیم شد و حرف بس است و باید کار کنیم.

شهرداری جریمه واحدهای آلاینده را صرف رفع آلودگی کند

وی با بیان اینکه ۴۲۲ صنعت آلاینده در تهران شناسایی شده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به آن‌ها اخطار داده است، گفت: شهرداری جریمه این واحدهای آلاینده را باید صرف رفع آلودگی کند نه اینکه این جریمه را صرف کارهای دیگر کند و برای رفع کسری بودجه‌اش در نظر بگیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه قانون پنج ساله مجلس برای حمایت از ساخت خودروهای داخلی به قانون ۳۰ ساله تبدل شده است،گفت: در برخی موارد محیط زیست و شهرداری به تنهایی زورشان نمی‌رسد و لازم است دستگاه‌های دیگر نیز وارد شوند. رییس جمهور حامی هوای پاک است و ما را در برای دستیابی به این هدف کمک می‌کند.

کلانتری با اشاره به لزوم توسعه فضای سبز در شهر تهران اظهارکرد: چندی پیش طی تفاهم‌نامه‌ای پارک پردیسان را به شهرداری دادیم چراکه پارک حالت بیمارگونه داشت و در معرض از بین رفتن بود و قرار شد پارک پردیسان به یک پارک عمومی و طبیعی بدل شود.

منابع تامین آب تهران،محل شست و شوی گاو و گوسفند شده است

وی همچنین به مشکلات منابع تامین کننده آب تهران اشاره کرد و گفت: به مدیرکل استان تهران دستور داده‌ایم که شرایط را برای حل آلودگی اطراف منابع آبی تهران سختگیرانه‌تر کند چراکه شاید باورتان نشود جاهایی که محل تامین آب تهران هستند، همچون سد لار، لتیان، کرج، جاجرود و… محل شست‌وشوی گاو و گوسفندمان شده است و باید محل حفاظت شده را تشدید کنیم اما این مهم تا جایی است که زورمان برسد، چراکه محیط بانانمان محکوم به کشته شدن هستند و اگر کارشان را هم انجام شوند محکوم به قصاص می‌شوند. قانون محیط بانان نیز در مجلس در حال بررسی است و برای حفاظت از منابع آب تهران نیازمند کمک شورا و شهرداری هستیم چراکه براساس استانداردها تا شعاع ۲۰۰ متری منابع آبی افراد ممنوع‌الورود هستند اما بروید ببینید که گله گله گوسفندان در این منطقه شست‌وشو داده می‌شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لازم است شهرداری همانگونه که با تخلفات ساخت و ساز به طور جدی برخورد می‌کند به مسائل محیط زیستی و آلوده کننده هوا نیز توجه جدی‌تر داشته باشد، گفت: باید ماموران شهرداری و شهرداران مناطق به مسائل محیط زیستی حساسیت داشته باشند نه اینکه با بی تفاوتی از کنار مسائل عبور کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، عیسی کلانتری در بخش دوم سخنان خود که پس از استماع دیدگاه‌های اعضای شورای شهر انجام شد، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران و کرج به دلیل فعالیت یک نیروگاه است و وزیر نفت نیز تاکید کرده که اگر پالایشگاهی سوختش غیراستاندارد باشد تعطیلش کنید. نیروگاهی همچون نیروگاه شهید رجایی در روزهایی که وارونگی دما را شاهد هستیم ۲۰ درصد آلودگی هوا را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه تعداد و وضعیت کارخانه‌های آلاینده در پایتخت مشخص است اما باید اراده و عزمی جدی در زمینه بهبود شرایط داشته باشیم، گفت: به عنوان مثال ۵۰ کارخانه آلاینده در تهران داریم که تعطیلی آنها موجب بیکاری حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود .حال باید تصمیم بگیریم که اولویت ما هوای پاک است یا موضوعات دیگر. در این زمینه باید تصمیماتی گرفته شود.

کلانتری در خصوص آخرین وضعیت بزرگراه شهید شوشتری اظهارکرد: شرط سازمان حفاظت محیط زیست برای ساخت این بزرگراه این است که حتما از تونل استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید برای ساخت بزرگراه شوشتری در منطقه حفاظت شده سرخ حصار از تونل استفاده شود، گفت: بودجه شهرداری تهران سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است این در حالیست که کل بودجه محیط زیست در کشور ۵۰۰ میلیارد تومان است و لازم است شهرداری محیط زیست را جدی‌تر بگیرد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا