اقتصاد کلان

درخواست احیای بازار مرزی آستارا و آذربایجان

استاندار گیلان خواستار احیای بازار مرزی آستارا با توجه به اشتراکات قومی بین مردم این خطه با کشور آذربایجان شد و بیان کرد: این بازار از زمان اوج گیری کرونا بسته شده بود و امروز با توجه به تقاضایی که از هر دو طرف وجود دارد، انتظار است بار دیگر این بازار مرزی فعال شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اسداالله عباسی عصر امروز در حاشیه نشست مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه این نشست تا کنون نتایج بسیار خوبی در برداشته است، افزود: جزئیات کامل این نشست طی روزهای آینده اطلاع رسانی می شود.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه در دو، سه سال اخیر با توجه به شرایطی که بین جمهوری ایران و آذربایجان وجود داشت، نشست امروز در سطح بالایی برگزار شد، اظهار کرد: در این دیدار درخصوص مرزهای مشترک، بارانداز مربوط به راه آهن، پل آستاراچای و پل قدیمی که بخشی از آن تخریب شده بود و سایر مرزهای آبی و مشترک تا جلفا و نخجوان تبادل نظر شد.

استاندار گیلان عنوان کرد: با حضور همه معاونان وزرا و دستگاه های مرتبط به ریاست وزیر راه و شهرسازی کشورمان از سوی ایران و معاون نخست وزیر جمهودی آذربایجان در طرف مقابل موضوعات مورد علاقه بررسی شد.

عباسی عنوان کرد: در بخش های مختلف همه کارشناسان مربوطه نظر دادند و کمیته‌ها و کارگروه هایی در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی، آب، انرژی، راه آهن و سایر زیرساخت های حمل و نقل، امنیتی و دفاعی تشکیل شد و با مذاکران انجام گرفته افق روشنی برای ترانزیت کالاها و افزایش ظرفیت ورود و خروج کالاها پیش بینی می شود.

وی یادآور شد: در این راستا امید است شاهد افزایش ظرفیت ورود و خروج کامیون‌ها با ارتقاء سطح امکانات گمرکی باشیم و بر اساس برنامه زمان بندی که تعیین شده تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲ شاهد تحولات خوبی در ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و ارتقاء مناسبات به ویژه در مرزهای مشترک خواهیم بود.

استاندار گیلان همچنین در این نشست خواستار احیای بازار مرزی آستارا با توجه به اشتراکات قومی بین مردم این خطه با کشور آذربایجان شد و بیان کرد: این بازار از زمان اوج گیری کرونا بسته شده بود و امروز با توجه به تقاضایی که از هر دو طرف وجود دارد، انتظار است بار دیگر این بازار مرزی فعال شود.

عباسی همچنین بیان کرد: پیش از کرونا زائران اربعین حسینی از مرز آستارا به کشور ما وارد شده و به مرز غربی ایران منتقل و از آنجا به کربلا مشرف می شدند اما این موضوع بعد از کرونا ادامه پیدا نکرد. اینک این آمادگی از سوی ما برای پذیرش زائران آذربایجان که قصد شرکت در پیاده روی اربعین و سفر به کربلا را دارند، وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ساماندهی کامیون ها در مرز آذربایجان اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی این وسایل نقلیه، پایانه هایی را طراحی کردیم، اما گاهی اوقات در قسمت مرزی آذربایجان کارها برای ترخیص کامیون‌ها قدری کند پیش می‌رود که درخواست می کنیم تا راه اندازی پل آستارا چای تردد روان شود.

استاندار گیلان همچنین نشست مشترک اقتصادی ایران و کشور همسایه جمهوری آذربایجان در شهر مرزی آستارا را نقطه عطفی برای توسعه مناسبات و همکاری های دوجانبه در حوزه های گوناگون اقتصادی و تجاری و دیگر زمینه ها دانست که نتایج این نشست بسیار مثبت است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا