امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از پیش بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر ۶۰۰ هزار تن گندم در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود و اگر کشاورزان همه گندم تولیدی خود را به شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی تحویل دهند، نیاز استان برطرف می‌شود و نیازی به تأمین از دیگر استان‌ها نیست. منتهی همه گندم‌های تولیدی در استان به شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی تحویل داده نمی‌شود. معمولاً بنا به سیاست‌های قیمتی و تصمیم تولید کنندگان در زمان فروش بنا به مصالح خود، میزان خرید در اداره غله کمتر از میزان تولید است.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی ذخیره گندم برای بیش از ۴ ماه موجود است که از استان‌های دیگر هم گندم وارد استان می‌شود.

فتحی ادامه داد: امسال بالای ۶ میلیون تن گندم در سطح کشور خریداری شده است و پیش بینی می‌شود بالای یک میلیون تن دیگر خریداری شود. همچنین به علت نیاز کشور حدود ۲ میلیون تن دیگر گندم باید وارد کشور شود. ولی به لحاظ تولید اگر قیمت‌ها به موقع ابلاغ شود و اگر سیاست‌هایی که در باب نهاده‌های دامی هست درست اعمال شود در داخل کشور امکان تأمین نیازمندی هست. اگر درست مصرف کنیم، میزان تولیدی کشور کفاف نیازمندی داخل را دارد. اگر دولت به طرف هوشمندی سامانه سوق داده شد خواستیم تا مصرف گندم بهینه شود و جلوی قاچاق گرفته شود. اگر این اتفاقات بیفتد ۷ میلیون تن گندم کفاف مصرفی داخل کشور را خواهد داد، سیاست دولت در قالب هوشمندسازی هوشمندانه بود ولی یکسری نواقصی دارد اگر آنها هم برطرف شود می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ۶۰۰ هزار تن گندم تولیدی استان در این چند سال اخیر کم و زیاد شده است توضیح داد: هر سال تولیدات محصولات کشاورزی تحت شرایط تغییرات اقلیمی، تحت شرایط انواع مخاطرات استان کم و زیاد می‌شود. اگر بارندگی مناسب باشد طبیعتاً مقدار محصول بیشتر خواهد شد چون بیشترین گندم تولیدی استان متکی به دیم است. از ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت استان ۳۸۰ هزار هکتار آن زیر کشت دیم است.

فتحی بیان کرد: میزان خرید گندم در استان آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش داشته است. علیرغم خشکسالی که در استان وجود داشت اما با توجه به اینکه بارندگی در فصل بهار در شهرستان‌های هشترود و چاراویماق که انبار غله استان است در زمان مناسب بود، پیش بینی می‌کنیم میزان تولیداتمان از سال گذشته بیشتر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف از اعمال قیمت تضمینی گندم این است که یک کف قیمتی مشخص شود و کشاورزان متضرر نشوند بیان کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی استان برای ذخیره سازی گندم تا یک میلیون تن امکانات و آمادگی دارد اما سیاست‌های قیمتی است که تعیین کننده میزان خرید است.

فتحی با اشاره به اینکه سامانه نانینو با هدف کاهش تخلفات نانوایی‌ها و نظارت سیستمی بر روند مصرف آرد و پخت نان در نانوایی‌ها اجرا شد گفت: این طرح موفق بوده و ایراداتی نیز دارد که باید برطرف شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا