انرژی

ژاپن برای ایجاد ذخایر گازی اضطراری دست به کار شد

وزیر صنعت ژاپن اعلام کرد کشورش یک سیستم ذخایر گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را در سال جاری ایجاد خواهد کرد تا ذخیره گاز را برای شرایط غیرمنتظره داشته باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ژاپن که به همراه چین، بزرگترین خریدار ال‌ان‌جی در جهان است، از استفاده از گاز به عنوان یک سوخت گذار، پیش از رسیدن اقتصادش به وضعیت کربن خنثی در سال ۲۰۵۰، حمایت و ترویج می‌کند. ژاپن همچنین می‌خواهد یک قطب تجارت ال‌ان‌جی در آسیا، به خصوص برای کشورهایی باشد که از زغال سنگ به استفاده از گاز روی می‌آورند.

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر صنعت ژاپن، در کنفرانس تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ال‌ان‌جی در توکیو گفت: ما باید گذار انرژی را تسریع کنیم و در این فرآیند، ال‌ان‌جی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. ما باید برای موقعیت‌های غیرمنتظره، ذخایری ایجاد کنیم.

نیشیمورا خاطرنشان کرد: از آنجا که امنیت بازار ال‌ان‌جی که به فروش نقدی و همچنین قراردادهای میان مدت تا بلندمدت متکی است، به نقدینگی نیاز دارد، ژاپن از حذف بند مقصد (الزام به عدم تغییر خریدار نهایی) حمایت می‌کند.

ژاپن راه اندازی ذخایر استراتژیک ال‌ان‌جی از زمستان امسال را اعلام کرد. بر اساس این طرح، واردکنندگان ال‌ان‌جی منتخب، حجم بیشتری را به منظور ذخیره سازی تامین می‌کنند که دولت ممکن است بعدا از آن برای جبران کمبود استفاده کند.

در کنفرانس تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ال‌ان‌جی توکیو که توسط آژانس بین‌المللی انرژی و ژاپن سازماندهی شده است، اسنادی منتشر شد که بر اساس آن، مذاکرات ادامه دارد تا آژانس بین‌المللی انرژی ظرفیت ذخیره سازی گاز برای شرایط اضطراری را در میان کشورهای عضو خود هماهنگ کند.

در این سند آمده است: توجه فزاینده به ضرورت ایجاد ذخایر اضطراری، به منزله فرصتی برای بحث بیشتر درباره نقش‌های بالقوه آژانس بین‌المللی انرژی در امنیت گاز طبیعی و ال‌ان‌جی با استفاده از تجربیاتی است که در سیستم‌های ذخیره‌سازی نفت اندوخته است.

اتحادیه اروپا یک سیستم هشدار سریع را برای تبادل داده‌ها در خصوص اختلالات عرضه یا ریسکهای دیگر و بررسی پروتکل‌هایی برای هماهنگ کردن تحویل محموله‌های ال‌ان‌جی بین مناطق در شرایطی که امنیت عرضه مشکل دارد، پیشنهاد کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی که متشکل از ۳۱ کشور عضو است، بیش از ۶۰ درصد از تاسیسات زیرزمینی گاز و ال‌ان‌جی را در سطح جهانی در اختیار دارد.

بر اساس گزارش رویترز، دیته جوول یورگنسن، مدیر کل دپارتمان انرژی کمیسیون اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس توکیو به رویترز گفت: ما به کار در آژانس بین‌المللی انرژی ادامه خواهیم داد تا ببینیم برای امنیت تامین جهانی ال‌ان‌جی، چگونه به بهترین نحو پیش برویم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا