انرژی

عقب‌ماندگی شدید بخش آب و برق البرز تا سال آینده رفع می‌شود

وزیر نیرو با بیان اینکه البرز از نظر منابع آب با مشکل مواجه نیست و تخصیص‌های لازم داده شده است، گفت: نقطه ضعف البرز در شبکه و توزیع است که در این خصوص تا یکسال آینده به وضع مطلوب خواهد رسید.

علی اکبر محرابیان روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه در مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های آب و برق کرج گفت: طرح‌هایی که امروز به بهره برداری می‌رسد باعث ایجاد گشایش و رفع محدودیت قابل توجهی در  بخش آب و برق استان می‌شود.  با افتتاح این طرح‌ها مجموعا بالغ بر ۸۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب شهرستان کرج اضافه می‌شود و همچنین در حوزه برق هم راه اندازی و بهره برداری از پست ۴۰۰ کیلوولت باغستان که یک پست مادر در منطقه البرز و تهران محسوب می‌شود به رفع محدودیت‌ها کمک می‌کند.

همچنین بخوانید

محرابیان ادامه داد: کرج با حدود ۲.۶ میلیون نفر جمعیت و  ۸۰۰ هزار واحد مسکونی جمعیتی بیش از چهار استان کشور دارد؛ از سوی دیگر میزان و عدد مهاجرت به این شهرستان هم قابل توجه است و جمعیت رشد بسیار شدیدی دارد که این باعث می شود توسعه شهری جلوتر از توسعه زیرساخت‌ها باشد.

وزیر نیرو افزود: این امر باعث شده مردم در خدماتی که دریافت می‌کنند  عدم تامین نیازها در حوزه برق و آب حس کنند و مطالباتی از این حیث وجود دارد.

وی ادامه داد: در موضوع آب سه رکن اصلی داریم یکی منابع آب است که در استان محدودیت نداریم و تخصیص‌های لازمه برای البرز صادر شده و می‌توانیم از این تخصیص‌ها برای مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست استفاده کنیم. در موضوع انتقال هم شاهد این هستیم که خطوط انتقال قابل توجهی احداث شده و اگر تنگنا باشد اقدام می‌شود.

محرابیان افزود: نقطه ضعف البرز در شبکه و توزیع است که در آن چند المان داریم اولین موضع تصفیه خانه است که خوشبختانه تصفیه‌خانه‌ای که امروز  راه‌اندازی شد بخشی از تنگنا را رفع می‌کند. تصفیه خانه شماره سه کرج هم که از اول امسال شروع شده، پیشرفت قابل توجهی داشته و باعث می شود تنگناهای بخش شرقی مرتفع شود که لازم است در زمان کوتاه‌تری تکمیل شود.

وی تصریح کرد: طبق استانداری که برای احداث تصفیه خانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر بر ثانیه لازم است دو سال دیگر زمان نیاز داریم که این مقدور نیست و قرار بر این شد که بخش پشتیبانی وزارتخانه با همکاری مجلس شورای اسلامی  اعتبار این طرح را به گونه ای تامین کنند که در اجرا بتوانند تا قبل از اوج گرمای سال آینده شاهد بهره برداری از تصفیه خانه شماره سه کرج باشیم.

وزیر نیرو در ادامه خاطرنشان کرد: رکن دوم شبکه توزیع موضوع مخازن است. در کرج نسبت به استانداردها کسری مخزن داریم و مخازن ما امکان پایدارسازی آب را برای شرایط تنگنا فراهم نمی‌کند. شهری به عظمت کرج و شهرستانی که شامل شش شهر بزرگ و پرجمعیت است ضرورت دارد که مخازن قابل توجهی داشته باشد. شش مخزنی که امروز بهره برداری می رسد حدود ۱۸ هزار مترمکعب به ظرفیت مخازن اضافه می‌کند ولی این میزان کفایت نمی‌کند و امروز باید تصمیم بگیریم خداکثر ظرف یک سال مخازن شهرستان رشد قابل توجه داشته باشد تا اطمینان از تامین آب در هر شرایطی باشد.

وی با اشاره به سیل اخیر جاده چالوس و مشکلاتی که در تأمین آب از سد کرج به وجود آمد؛ گفت: در موضوع اتفاقی که بالادست سد کرج افتاد دیدیم که قطع جریان آب محتمل است و  حوادث طبیعی رخ می دهد. در این شرایط چیزی که کمک می‌کند و باعث رضایت مردم می‌شود مخازن استاندارد است.

وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم عقب ماندگی‌های قابل توجهی که در استان البرز به وجود آمده را تا سال آینده رفع کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: موضوع سوم رینگ انتقال آب است که باعث پایدارسازی و توزیع صحیح در سطح شهرستان می‌شود که برای آن هم باید اعتباراتی پیش بینی شود. البته بحث رینگ ظرف مدت کوتاه جمع نمی‌شود و موضوعی به هم پیوسته با توسعه شهری است.

وی گفت: در هر حال اگر شرایط امروز را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که بهبود نسبی داشته ولی رضایت‌بخش نیست و با وضع مطلوب فاصله داریم و باید سالی پر کار داشته باشیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع برق هم اشاره و خاطرنشان کرد: در موضوع برق در تامین مشکلی وجود ندارد ولی به خاطر توسعه شدید استان نیاز به پست‌های جدید برای تامین برق وجود دارد. پست باغستان در مدت کوتاه عملیاتی و اجرایی شد که به پایدارسازی برق کمک می‌کند. در کنار پست باغستان حتماً برای سال آینده در منطقه کمال آباد و کمالشهر نیاز به یک پست ۴۰۰  کیلوولت دیگر و در پایین دست چند پست ۲۳۰  کیلوولت دیگر وجود دارد که مجموع آنها باعث می شود هم از نظر کمیت هم کیفیت به وضع مطلوب برسیم.

وی گفت: در این مدت اگر چاهی از مدار خارج شده در اثر افت ولتاژ بوده و با احداث این پست‌ها مشکل فنی برطرف و نیازهای کرج با احداث آنها رفع می شود.

محرابیان افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با طرح‌هایی که امروز به بهره برداری می‌رسد و طرح‌های یکسال آینده در بخش آب شرب و برق البرز به وضعیت مطلوب برسیم.

وی  از استاندار البرز هم به دلیل پیگیری مسائل استان قدردانی کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا