انرژی

صرفه‌جویی ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در استان مرکزی با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی از صرفه جویی بالغ بر ۵۰ میلیون متر مکعبی در منابع آب زیرزمینی این استان با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در سال گذشته خبر داد.

عزت‌اله آمری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی یکی از طرح‌های اولویت‌دار آب منطقه‌ای مرکزی است، گفت: این طرح شامل چندین پروژه است که حفظ و حراست و گشت و بازرسی از دشت‌های استان مهمترین پروژه ها به شمار رفته و عاملی جهت پیشگیری از تخلفات بخش آب و حفاری های غیرمجاز است و موجب شده تا حفاری‌های غیرمجاز در استان به ندرت اتفاق بیفتد.

همچنین بخوانید

وی به نصب کنتورهای هوشمند به عنوان پروژه دوم طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد و افزود:  طبیعی است که آب زیرزمینی باید به طور حجمی تحویل کشاورزان شود و تاکنون از حدود هفت هزار چاه پروانه‌دار کشاورزی، در قریب به دو هزار چاه کنتور هوشمند نصب شده و با توجه به تنش آبی استان این پروژه با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

آمری همچنین تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه‌ که در گذشته حفر شده را از دیگر پروژه های تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی دانست و افزود: این چاه ها به دو دسته فرم یک و فرم پنج تقسیم بندی شده و باید چاه های فرم یک تا نیمه نخست سال جاری تعیین تکلیف، پروانه‌های آنها صادر و فرم پنج هم براساس احکام قضائی صادره مسلوب‌المنفعه شوند.

وی همچنین بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در حوزه کشاورزی در شرایط کنونی کمبود منابع آبی استان تاکید کرد و گفت: شرایط آبی استان ایجاب می‌کند که از انجام هرگونه کشت با نیاز آبی بالا اجتناب شود بدین معنا که از کشت محصولات جالیزی نظیر هندوانه و کشت لوبیا، سیب زمینی و … پرهیز و به کشت‌های مکانیزه با نیاز آبی کمتر پرداخته شود.

آمری گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود که در شیوه و زمان آبیاری دقت کرده و عموما آبیاری خود را به ساعات خنک روز منتقل کنند تا آب کمتر و مدیریت شده‌ای مصرف و از تبخیر آب جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا