امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خرید تضمینی گندم افزایش یافت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام شکسته شدن رکورد سال گذشته خرید گندم از کشاورزان در پایان چهارمین ماه سال، از خرید تضمینی بیش از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ایران بین سال‌های ۸۳ تا ۸۵ و ۹۴ تا ۹۹ خودکفایی در تولید گندم را تجربه کرد. میانگین تولید بین سال‌های ۸۳ تا ۸۵ بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که نخستین خودکفایی در تولید این محصول در کشور به ثبت رسید و در ادامه بین سال‌های ۹۴ تا ۹۹ نیز با میانگین تولید ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن جشن خودکفایی در تولید گندم گرفته شد.

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران نیاز کشور به گندم سالانه حدود ۱۲ میلیون تن است که از این عدد حدود ۹ میلیون تن مصارف نانوایی‌ها است اما به دلیل کیفیت نان‌ها و دورریز نان در کشور این عدد به حدود ۱۱ میلیون تن رسیده است. خرید گندم به عنوان محصولی استراتژیک در قالب خرید تضمینی از سوی دولت انجام می‌شود. در حال حاضر بر اساس رأی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی هر قیمت خرید تضمینی گندم هر کیلو ۱۵ هزار تومان است.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این که میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان توسط این شرکت، صبح امروز ۳۱ تیر ۱۴۰۲ به ۷ میلیون و ۲۹۷ هزار تن رسید، گفت: این در شرایطی است که سال گذشته ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شده بود و هم‌اکنون از رکورد سال گذشته عبور کرده‌ایم.

به گفته وی، بیش از نیمی از پول گندم‌های خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شده است و پیگیری پرداخت باقی مطالبات نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ارزش گندم‌های خریداری شده با عبور از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، در حال ورود به کانال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

راد با اشاره به این که خرید گندم در کشور با یک میلیون و ۵۷۱ هزار تن افزایش نسبت به سال گذشته، از رشد بیش از ۲۷ درصدی برخوردار بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر، استان‌های مناطق سردسیری و کوهستانی شمال و غرب کشور، روزهای اوج تحویل گندم به مراکز خرید را سپری می‌کنند.

وی افزود: ۵۴ درصد از گندم مازاد نسبت به سال گذشته از کشاورزان دو استان فارس با ۴۹۱ هزار تن افزایش و خوزستان با ۳۶۱ هزار تن افزایش خریداری شده است و ۴ استان کرمانشاه، ایلام، لرستان و بوشهر نیز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن رشد خرید را شاهد بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از دو استان بوشهر و یزد به عنوان استانی‌هایی که با حدود ۶ برابر رشد خرید گندم نسبت به سال گذشته از افزایش کم‌سابقه‌ای در میزان خرید گندم برخوردار بوده‌اند، نام برد و خاطرنشان کرد: بعد از این دو استان، رشد خرید گندم در کهگیلویه و بویراحمد، ۲.۵ برابر و در استان‌های البرز، فارس و اصفهان، بیش از ۲ برابر شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا