اقتصاد کلان

ماجرای معامله غلات دریای سیاه چیست؟

کاخ کرملین روز دوشنبه (۱۷ جولای) اعلام کرد که قرارداد غلات اوکراین ساعاتی قبل از انقضای آن به پایان رسید، پس از آن صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که خروج روسیه از توافق اجازه به صادرات اوکراین از طریق دریای سیاه، علاوه بر ایجاد ناامنی غذایی جهانی، می‌تواند قیمت مواد غذایی را به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد افزایش دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس مقاله وب سایت کرملین، پوتین گفت: ادامه معامله غلات که هدف انسان دوستانه آن را توجیه نمی‌کرد، معنای خود را از دست داده است.

همچنین بخوانید

با بیان اینکه شرایط روسیه برای تمدید نادیده گرفته شده است، مسکو هفته گذشته از توافقی که یک سال پیش به اوکراین اجازه داده بود تا با وجود جنگ، غلات را از بنادر دریای سیاه برای کاهش بحران جهانی غذا صادر کند، خارج شد. روسیه پس از خروج از این قرارداد، تقریباً به صورت روزانه بنادر صادرکننده موادغذایی اوکراین را مورد حمله قرار داده است.

پوتین در آستانه دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا که در روزهای پنجشنبه و جمعه در سن پترزبورگ برگزار می‌شود، گفت که روسیه انتظار دارد امسال برداشت رکوردی داشته باشد. پوتین گفت: من اطمینان می‌دهم که کشور ما می‌تواند غلات اوکراینی را جایگزین کند، به‌ویژه که امسال مجدداً انتظار برداشت رکورد داریم.

روسیه و غرب به طور فزاینده‌ای برای نفوذ در آفریقا رقابت می‌کنند. اگرچه مسکو تاکنون سرمایه‌گذاری بسیار اندکی در آنجا انجام داده است اما طبق داده‌های سازمان ملل، روسیه در تلاش دیپلماتیک برای جلب حمایت قاره بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، پوتین نوشت: روسیه به شدت برای سازماندهی عرضه غلات، موادغذایی، کود و غیره به آفریقا ادامه خواهد داد؛ ما ارزش زیادی قائل هستیم و به توسعه پویای تمامی روابط اقتصادی با آفریقا ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا