اقتصاد کلان

پیشنهاد دولت برای سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی تا پایان برنامه هفتم توسعه

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به پیشنهاد دولت برای سهم هفت درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی تا پایان برنامه هفتم توسعه، آینده کشور را در رشد اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: اهدافی چون نگهداشت نخبگان و صادرات با ارزش‌افزوده بالا و توسعه تکنولوژی همه در اقتصاد دانش‌بنیان جمع می‌شود. 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر محمدصادق خیاطیان در آیین امضای تفاهم‌نامه تخصیص هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک پارسیان به شرکت‌های دانش‌بنیان که امروز در محل ساختمان مرکزی بانک پارسیان برگزار شد، ضمن تقدیر از حمایت بانک پارسیان از برنامه رشد تولید دانش بنیان که در صندوق نوآوری طراحی شده است، گفت: از دکتر پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان و سایر مدیران این بانک تشکر بسیار داریم که با بیشترین سرعت ممکن نسبت به حمایت از رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کردند. این کار اقدام بسیار مبارکی است و قطعا ثمرات بسیاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. 

وی افزود: بانک پارسیان اولین بانکی است که در راستای حمایت از رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان وعده‌های خود را عملیاتی کرد. این بانک با وقت‌شناسی اهمیت این موضوع را درک کرده و در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وارد فصل جدیدی از همکاری با صندوق نوآوری شده است. جا دارد به نیابت از همه فعالان اکوسیستم نوآوری کشور از این بانک تشکر به عمل آورم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه تفاهم‌نامه میان این صندوق و بانک پارسیان منشأ خیر و برکت برای کشور و اقتصاد دانش‌بنیان شود، تاکید کرد: آینده کشور در رشد اقتصاد دانش‌بنیان است. اهدافی چون نگهداشت نخبگان و صادرات با ارزش‌افزوده بالا و توسعه تکنولوژی همه در اقتصاد دانش‌بنیان جمع می‌شود و طبیعی است که در همه دنیا نیز سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای بر اقتصاد مبتنی بر فناوری می‌شود. 

خیاطیان تصریح کرد: ما نیز اگر اهتمام بر توسعه تامین مالی فناوری نداشته باشیم، کشور دستخوش خطرات بسیاری می‌شود. بر این مبنا وقت‌شناسی و شناسایی ضرورت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان یک دغدغه ملی است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، دولت پیشنهاد داده است که سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور تا پایان برنامه باید به هفت درصد برسد. نیل به این هدف کاری آسان نیست و زیرساخت‌ها و ابزارهای متفاوتی را می‌طلبد که مهم‌ترین آن‌ها تامین مالی است.

جزئیات تخصیص تسهیلات ویژه برنامه رشد تولید دانش‌بنیان

همچنین دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست، با بیان اینکه شعار امسال صندوق این است که هزار شرکت‌ دانش‌بنیان، هزار محصول دانش‌بنیان تولید کنند و افزایش ۱۰۰ همتی فروش داشته باشند، افزود: در این راستا برنامه‌های مربوط به بازارسازی و توسعه صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در دست اقدام است. در این چارچوب و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید، بانک پارسیان هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است. 

ذوالفقاری تصریح کرد: سقف تسهیلات تا این لحظه برای هر شرکت ۵۰ میلیارد تومان تصویب شده و هدف اصلی ما شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط هستند. در این راستا سعی کردیم فرایندی را طراحی کنیم که زمینه چابکی قابل ملاحظه‌ای در دریافت تسهیلات برای این شرکت‌ها حاصل شود.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، به گفته وی، این تسهیلات مختص شرکت‌هایی است که اعلام کنند توان رشد حداقل ۱.۵ برابر مقدار تولید و یا ۲ برابر فروش ریالی را دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا