امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحران ریزگرد در کشور

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۱۴ میلیون هکتار کانون بحران ریزگرد در کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسن وحید بر مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور تاکید کرد و گفت: ما باید در زمینه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز قانون داشته باشیم و در این راستا لایحه آبخیزداری تدوین و تقدیم دولت شده و اکنون در کمیسیون زیربنایی در حال بررسی است.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در راستای اقدامات در حوزه‌های آبخیز هم‌افزایی داشته باشیم در بدنه دولت باید انسجام لازم وجود داشته باشد.

وحید اظهار داشت: ما با تدوین لایحه آبخیزداری و سند حوزه آبخیز قصد دخالت در برنامه‌های سایر وزارتخانه‌ها را نداریم و بیشترین تاکید ما این است که کارها و اقدامات بر اساس سند حوزه آبخیز و در راستای تاب‌آوری حوزه‌های آبخیز پیش برود تا بحران‌هایی نظیر فرسایش خاک، ریزگردها، خشکی و فرونشست زمین افزایش نیابد.

وی با بیان اینکه بخشی از بحران‌ها در حوزه‌های آبخیز ناشی از بخشی‌نگری در مدیریت منابع طبیعی است، گفت: قرار نیست بخش عظیمی از منابع حوزه آبخیز در بالادست مصادره و در آن بحران زیستی ایجاد شود و بعد بگوییم وزارت جهاد کشاورزی با بیابان زایی و ریزگردها مبارزه خواهد کرد.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور ادامه داد: در حال حاضر از ۱۲۵ میلیون هکتار حوزه آبخیز در حدود ۲۳ درصد آن عملیات آبخیزداری انجام شده که از نگاه مردم اثرات مثبتی داشته، اما از نظر مدیریتی انتظار بیشتری وجود دارد.

وی نقش مردم در حفاظت از خاک و حوزه‌های آبخیز را مهم خواند و در عین حال تصریح کرد: مشارکت مردم به این معنا نیست که بار دولت را به دوش مردم بیندازیم، بلکه باید بتوانیم مردم را در منافع حوزه آبخیز سهیم کنیم.

وحید با اشاره به برخی اختلاف نظرها در دستگاه‌های اجرایی در زمینه مدیریت حوزه‌های آبخیز اظهار داشت: در بخش‌های مختلف دولت حتی به ادبیات واحد در تعاریف نرسیده‌ایم.

وی گفت: سازمان منابع طبیعی کشور نزدیک به ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور را در حیطه وظایف خود دارد، اما تقریباً تمام بدنه دولت مانند بخش معدن، گردشگری و شهرسازی در این حیطه سیاستگذاری می‌کنند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی به مبحث توسعه اشاره و تصریح کرد: اکنون استان‌ها، مقوله توسعه را تنها در محدوده خود می‌بینند و همین امر موجب شده استان‌های پایین‌دست با مخاطره زیستی روبرو شوند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر در سطح دو میلیون و ۳۳ هزار هکتار برنامه مدیریت جامع حوزه آبخیز اجرا می‌شود که انفاق خوبی است.

وحید درباره برنامه هفتم توسعه نیز اذعان داشت: در برنامه هفتم توسعه چیزی به نام منابع طبیعی نداریم و مدیریت منابع طبیعی در مبحثی به نام فروش چوب دیده شده که خطای راهبردی است.

وی افزود: در این برنامه، سیاستگذاری در خصوص منابع طبیعی در قالب شورای عالی آب پیش‌بینی شده در حالی که ما مشکلات عدیده‌ای در زمینه آب، خاک و کاربری اراضی داریم و آب نیز از خاک استحصال می‌شود.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: ما اعلام کرده‌ایم که شورای عالی آب و آبخیزداری تشکیل شود و دبیرخانه آن نیز باید در وزارت جهاد کشاورزی باشد تا مسائل آب و خاک در این شورا مورد حل و فصل قرار گیرد.

وی افزایش ریزگردها را از دغدغه‌های موجود دانست و گفت: ۱۴ میلیون هکتار کانون بحران ریزگرد در کشور وجود دارد، ضمن آنکه نزدیک به ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون هکتار در حوزه‌های خارجی ریزگرد وارد کشور می‌شود و در این زمینه نیاز به دیپلماسی با کشورهای منطقه داریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا